söndag 18 november 2012

Vad är det optimala hundantalet?

Det funderade jag över på dagens promenader och kom fram till att det säkert hänger på ras, individ, könsskillnad och kanske även vart/hur man bor? Skulle vara kul att läsa era funderingar! en, två, tre, fyra, fem, sex, sju, fjorton?

Igår var jag en sväng på Orust på kvällen och firade Marre som fyllde 31 och när jag kom hem så såg jag att Jippie var halt :( Kan bero på överansträngning, först en lånpromenad å sen "vallade" jag av en äng med Jippie och Luna så dom fick springa av sig, det är första gången Jippie får springa ordentligt lös med Luna sedan innan hon blev dräktighets "tjock", kan hon slagit sig när hon sprang, kan det hänt något hemma? Det blir till att ringa veterinären imorn iallafall... Det är samma ben som hon bröt som liten och svullnaden är över plattan som sitter med skruvar.
Detta gjorde att dagens promenad fick planeras om, istället för en lååång så blev det två medel :) Tog chansen att gå med dom där dom kan vara lösa! Först Luna med mig, när vi gick så kom jag på att det var lääääängesen vi gick en skogspromenad, bara hon och jag. Hon var inte alls lika kaxig som hon brukar utan höll sig väldigt nära hela promenaden. Sen gick jag med Nota och Våga samma sväng å även dom lösa and like the good old days så höll sig även dom nära. 
Och varför är det då inte lika "enkelt" när man går med allihopa? I den bästa av världar så skulle jag gå på promenad med 1+1+2, Jippie och Luna för dig med extra gott godis hos matte och Nota och Våga tillsammans. Såklart är det inte lika enkelt för att deras energier påverkar varann, sen blir dom en flock tillsammans. Det gick jag också å tänkte på, undrar om jag inte tycker att det flock blir från 3 hundar och fler? Finns det någon mer därute som har lite teorier?
 Sen hade säkert alla våra löshundspromenader gått som smort om det fanns någon som kunde lova att det inte fanns något vilt att springa på :) Det lustiga är att jag vet precis vart det vände och det var när vi flyttade till Norra Björke, dels var jag orolig för viltsvin men än värre var det med dom otrevliga markägarna som inte skulle tveka att skjuta en lös hund om dom satt på pass (nu kan jag ju inte säga att "alla" var så men risken var ändå överhängande pga rötägg). Detta gjorde att den avslappnade inställningen till lösa hundar blev en promenad i ytandningens tecken, sånt tar tid att vända tillbaka, uppenbarligen! Sen har vi ju också det faktum att whippets är hetsjakthundar och ser dom något vilt så är det det inte enkelt att få dom avbryta jakten och komma tillbaka, även om sånt händer :) Men är dom fyra som drar tillsammans så är oddsen väldigt små att alla fyra skulle bryta jakten och komma tillbaka. Å andra sidan är jag rätt säker på att dom inte skulle lyckas fälla friskt vilt och jakten är kanske 3 minuter lång, så rent krasst tycker jag att det inte är så himla farligt om det händer nån gång om året. Rådjur är ju inte direkt utrotningshotade med tanke på att x antal körs på i trafiken dagligen.Ska man ha 0 tolerans och alltid ha hundarna i koppel, när jag hade flat så stötte hon upp vilt, även om hon inte sprang efter, är det bättre eller sämre? Värst tycker jag det är när någon enträgen långsamdrivande rymt och driver vilt i timtal.
Nya täcken har flickorna fått, här är dom goa mysepys täckena, sen har dom även fått nya regntäcken :) Där kommer man tillbaka lite till ursprungsfrågan, vad är det optimala hundantalet. Det är ju x antal hundar som ska få motion, mental stimulans, kärlek, sen finns det även kostnadsbiten med foder, försäkringar, veterinär, tuggben och ALLT annat en hund förbrukar beroende och oberoende på ras. Mycket hänger nog på tycke och smak, jobb och ekonomi. För min del så blir det ibland lite krock när det dåliga samvetet infinner sig, samtidigt som det finns en oerhörd drivkraft och motivation till att ha kennel och uppfödning och då "krävs" det kanske att hundantalet blir lite fler än vad som hade varit optimalt, även om jag verkligen försöker ha en småskalig kennel. Eller så kanske man är sån, född med dåligt samvete och en känsla av att aldrig göra tillräckligt bra?
Nota's Crew Up Around The Bend

Nota's Crew Invidia


6 kommentarer:

Annelie sa...

Jag tycker också de blir flock vid 3 och skulle helst vilja ha två men om man bara har två och en dör då sitter man med en ensam hund och det vill jag inte. Och antalet lösa hundar då ökar exponentiellt risken att de hittar vilt, fler ögon ser definitivt mer och de rör sig mycket vidare när de leker med varandra och risken att då av misstag springa upp vilt blir ju större. Jag har inga svårigheter att ha en lös i taget på många ställen eller alla lösa tillsammans på några få "säkrare" ställen och skulle inte vilja ha hund om de inte kunde få gå lösa ofta. För sin egen ångest skull skulle jag inte vilja att de jagade överhuvudtaget men är man whippet så är man och jag vill ju verkligen inte byta ras!

Veronica sa...

Jag har två nu, jag önska rmånga gånger att jag skulle haft tre, för då kan man gå på ensampromenad utan att behöva lämna någon ensam...

Max antal hundar för mig har jag sagt är fem, får se om jag någonsinn kommer upp i den siffran dock...

Min flock på två är inte jaktiga av sig när de är ihop, men med andra hundar i deras utökade flock märker jag skillnad på min tik, då är hon mycket mer taggad och får så himla fina jaktöron ;)

Sofie sa...

Max antalet för mig när det gäller faraohundar är två. Har som sagt haft tre och jag säger aldrig mera även om jag älskade alla av mitt hjärta. Egentligen är jag nog en person som trivs bäst med en men jag ser så mycket positivt med att ha två.

När de blir tre så blir de defenitivt en flock. Jag tycker att skillnaden är stor mellan två och tre och en ska man inte tala om :)

Nej jag tycker att två är optimalt kostnadsmässigt, tidsmässigt och kärleksmässigt. Jag kan ju bara klappa på två samtidigt ;)

Ina sa...

Jag håller med på tre gränsen. Där översteg min gräns med råge(MEN jag älskar ändå dem alla!)
En enda hund va guld, men mycket mer dåligt samvete vid lämning hemma. Två var fortfarande en för mycket pga individen som skaffades, men med åldern på dem så tror jag ändå två är optimalt. Tror med stora bokstäver :)

Anneli sa...

Jag tror också att det är TVÅ som är den magiska siffran, men ändå så drömmer jag om den tredje hunden. Så vem vet, när nr tre väl bor här så kanske jag ändrar mej till TRE eller fortfarande håller fast vid två! *S*

Anna-Carin sa...

ja nog beror det på hundras bostadsområde etc. Jag skulle kunna ha många om det handlar whippet men gäller det drever räcker nog en. Beror ju på hur mycket jag måste vara inblandad i deras aktiviteter. Många whippar tränar varandra men en drever måste jag aktivera och motionera. Idag har vi sex hundar av olika ras. Vi bor längst bort i en by så vi stör ingen.