onsdag 16 september 2009

Jippies första spår

Ja i lördags var jag nog inte ensam med att komma på tanken att det var bra spårväder =) Vid på morgonen träffades Ina & Mindi, Cissi & Budda, Annelie & Yra, Ingelis & Vega/Nova och jag med mina vovvar på Herrestads fjället för spårning =) Det finns hur mycket skog/mark som helst men även fler friluftsmänniskor som gärna motionerar, plockar svamp, fiskar och annat. Om jag inte minns fel så var både Yra, Nova, Vega och Jippie noviser gällande blodspår men jag tror alla blev nöjda med sina spår? Budda ska nästa vecka gå sitt anlag och Mindi är ju redan champion så hon fick gå ett bruks spår.
Jag tror att Jippie har en stor kapacitet gällande spårning för hon är väldigt duktig på att använda sin näsa och spårar gärna och mycket när vi är ute och går, samt att hon är först med att markera vilt i skog och mark. Har lite blandade känslor nu för när hon väl ska få var lös för det känns som att hon kanske kommer vara en "dövörad idiot" tills nyhetens behag lagt sig? Tillbaka till spåret =)
Jag blodade en raksträcka på ca 50-75 meter och hade korv som slut (då jag fortfarande är allergisk mot rådjur...), spåret fick ligga i säkert 1.5 timme. Jippie visade intresse och spårade sakta med små pauser då hon stog och funderade på annat men det var inga avstickare och vi kom oss till slutet där hon inte ville ha dom äckliga, blodiga korvbitarna men efter en liten stund slank dom allt ner =) Om jag är målmedveten nu och lägger 1 spår i veckan så hon förstår att det är rätt och skoj att spåra så tror jag allt att det kommer gå toppen sen! Vega hade spårat i dessto högre hastighet och även kommit till slutet hon med =) Hon lyckades även äta sönder Ingelis nyinköpta bur i protest mot att sitta i bilen! sorry ingelis!
Tack för en trevligt spenderad lördag kära vänner!

3 kommentarer:

Anneli sa...

Tack själv!
Jätte roligt var det å har verkligen fått "blodad tand"! *S* Har nog Yra åsså! Va precis ute å la ett godis-spår i berget som hon tog som ingenting. Blir så lycklig!
Vi får leka snart igen!

Ina sa...

Annelie: HAHA Blodad tand*asg* Där var du fyndig=)

Håller helt med om att leka snart igen! Varannan helg tycker jag är givet*hehe*

Kram

Ina sa...

hehe Tvivel kommer alltid finnas*skratt* Det hade väll vart jätte najs om du hade kunnat vara med och dessutom vara fotograf, för det har jag ju inte lyckats med alls. Alldeles för mycket att lyssna på=) Får fråga AL! Hoppas det går bra där borta. TÄnkte förut att hade jag bara kunnat så hade jag åkt ut till dig idag för spårning. UNDERBAR DAG=) Kram