lördag 19 december 2009

Torpedos Hooked On A Feeling

Ebba - my guardian angel
Min älskade vän finns inte hos mig mer.
Idag blev sista färden till veterinären.
Trodde att du skulle dö ung då du föddes färdig.
I vanliga fall brukar matte lära vovven
men i detta fall var det ombytta roller!


Allt gick så fort och saknaden och tomheten är enorm!
Känner mig så rastlös och tom, du fattas mig.


Ebba har varit en mycket god vän, i vått och torrt.
Jag hade nog inte funnits till denna dag om det inte var för denna speciella vän som stod troget vid min sida.
Jag antar att du vet att jag ska kunna klara mig själv nu
och jag får lita på att du har rätt.



Ebba var en hund som ställde upp i alla lägen, duktig arbetshund som alltid gjorde så gott hon kunde.
En otroligt duktig mamma till 3 kullar och 20 valpar.
Ett föredöme i hundspråk, stabil, trygg och tydlig. Hennes sunda beteende har fått forma fler hundar än Nota, Våga och Jippie.
Jippie hade hon en speciell relation till, mot henne var hon väldigt tillåtande och "förlåtande" och dom levde tätt ihop detta år som gått, hoppas du låter din själ vandra över till Jippie så du finns kvar hos mig ett tag till.
Jag hittar inte orden för att beskriva hur fantastik Ebba var.

Men du har varit min till låns och jag tackar för alla dagar jag fått dela med dig.
Jag bär gärna denna sorg med vetskapen i mitt hjärta allt gott du gett mig.
Och jag skulle inte vilja byta bort en enda dag.
Du har varit min älskade hund på jorden, nu blir du min älskade hund i himlen där du får träffa morfar, Chessie och din mamma Stella, dina syskon och tyvärr även din dotter Wilma.
Var rädda om er vart ni än är och hoppas att du får vila i frid, önskar dig allt gott älskade vännen.

Sista kortet jag tog på Ebba från förra helgen.
Vaknade imorse och hörde att Ebba hade svårt att andas, ringde jourhavande veterinär och åkte in. Tog en röntgen på lungorna och det fanns så mycket vätska att det inte gick att urskilja ev tumörer. Det var inte så mycket att fundera på. Inte ska Ebba få lida 1 sekund mer än nödvändigt så hon fick stillsamt somna in med huvudet i mina händer. Allt gick så fort och vi levde våra liv omedvetna om vad som komma skulle fram till imorse.
Vill tacka alla som på ett eller annat sätt hört av sig med värmande ord och som delar min sorg.
Tack även till alla er som tänt ett ljus för att hedra Ebba denna dag!

1999-05-25
2009-12-19
Farväl vännen,
du kommer alltid finnas hos mig.

17 kommentarer:

Birgitta sa...

Åhhh vad tårarna trillar nu... så fint skrivet! Jag vet att inget kan trösta dig en dag som den här men skickar massor med kramar! <3 På ett sätt måste det ändå vara skönt... för er båda... att ni inte visste innan...
Sov sött lilla Ebba! <3 :(

Elin sa...

<3 Ett ljus är tänt för Ebba <3

torpedos budda sa...

Här rinner tårarna med vill jag lova..
Ja kopierar dina ord jag fick av dig när jag vart tvungen att ta bort Zizack: De är vår skylldighet som ägare att ta bort våra djur när dom börjar må dåligt!
Ebba kommer alltid att ha ett vakande öga över dig =)
VARMA KRAMAR <3

Anonym sa...

Ååhh så hemskt sorgligt och jobbigt för dig.
Vilka vackra ord du skriver om Ebba, blir så rörd.
Vet hur det känns och man tror inte man ska klara av det, men så gör man det ändå.
De är oss bara til låns oh man får njuta av tiden man har.
Massa stora kramar från Lin

Anneli sa...

Många varma kramar och nospussar från oss. @-)--
Ebba är med dej och kommer alltid att vara, hon kommer igen.
Tänder ett ljus...

Jana und die Jungs sa...

Dear Michaela,

now, while I´m reading your words I´m thinking about these things you told to me while we drove from airport to your home. I´m feeling so sad that your presentiment come true.
It´s a sign of strenght that you had let Ebba go and I´m sure Ebba will be in your heart forever. She was a strong personality and I´m proud to met her in the beginning of this year.

Jana & the boys

Ina sa...

Finns inga ord. Bästaste Ebba<3

Storma sa...

<3<3<3

Nathalie sa...

Massa kramar från mig och Alexia <3

Tina sa...

Tänker på dig.
Kram till dig från mig

Anonym sa...

Finaste jag läst <3 Mina tankar e hos dig!!! //Malin Ohlson (skolan)

Nea sa...

usch va hemskt.. Tänk på alla bra stunder ni haft och vilken underbar hund hon har varit(trots att jag inte har träffat henne, så vet jag innerst inne att hon har varit det.) Du har skrivit så vackert om henne<3 Jag och Devil har tänt ett ljus för Ebba! MASSA PUSSAR&KRAMAR till dig från oss !<3

Prizor's sa...

Åh vad fint du har skrivit om din vän Ebba! Vad sorgligt att det gick så fort, viste inte om att hon ens var sjuk. Hoppas ni får en fin jul ni övriga i flocken!

Kramar!
Lena och vovvarna

Susanne sa...

Så sorgligt! Kram från oss!

Maria Nilhammer sa...

Så sorgligt att inte Ebba finns hos dig längre, men hon vakar över er från regnbågslandet nu, där hon springer runt på gröna ängar och leker och har det bra.
De vi mist finns alltid kvar i våra hjärtan så länge vi lever.

Kram Maria

Cattis sa...

Usch jag börjar ju gråta nu :(
Lilla Ebba, hon var underbar det jag fick träffa henne.
Sov gott gumman

Rocco och Foppa sa...

Kikade runt på lite Whippetsidor, så då hamnade jag här och kände att jag måsta skriva.

Vi miste vår 11 åriga blandrastik för snart ett år sedan och det har hittills varit den värsta dagen i mitt liv. Det hände också mycket plötligt, dagarna innan var hon hur pigg som helst.

Jag saknar henne mer och mer för varje dag.

Skickar lite tröstkramar
Fia, Rocco och Foppa