lördag 11 december 2010

årets första julkort!

Här kommer årets första julkort från Birgitta med pojkarna Jisco & Silver!
Jag gillar julkort!


Idag kom Monica hit och vi gick en sväng med hundarna runt Uddevalla, bra träning att gå i varierande miljöer :) Extra roligt när man möter folk som berömmer hundarna för att dom är så fina och trevliga, säkert en syn för ovana ögon att se 7 whippets iförda täcken komma promenerandes!
Efter promenaden blev det fika och trelig pratstund inne, tack för en trevlig dag, som alltid!
Sen vidare till ett ämne som aldrig tagits upp i bloggens historia så vitt jag vet, böcker!
Har beställt herrejösses massa referens exemplar till skolan och det är mest hundböcker vilket är jätteskoj! Men såklart behöver jag ju även läsa igenom alla dessa böcker, så tur för mig att jag är så nördigt intresserad av det mesta gällande hund =)
Just nu håller jag på och läser en serie på 3 böcker skrivna av Kerstin Malm som är hund etolog (själv ÄLSKAR jag etologi och skulle vilja läsa vidare inom just det ämnet).
Böckerna heter * Hunden, Människan, Relationen- * Rädsla och seperationsproblem hos hundar. * Aggressivitet hos hundar.
En mycket bra serie om man vill bli bättre på att förstå arten hund. Det är inga böcker med tips å råd om att göra si eller så utan en utmanare att tänka utanför dom "inlärda" ramarna att se på våra bästa vänner, dels relationsmässigt men även gällande vissa oänskade beteenden. Läste även Anders Hallgrens bok "Alfasyndromet, om ledarskap och rangordning hos hundar" nyligen. Att läsa den tillsammans med K. Malms Aggressivitet hos hundar är att rekomendera, böckerna stöttade upp varandra så förståelsen blev större än om jag hade läst dom var för sig med lång tid emellan.
Kommer komma fler bok "recensioner" ju fler böcker jag plöjer igenom =) Hoppar dock över att recensera rena fakta böcker i biologi osv ;-)
Hoppas ni har lite lördagsmys i soffan ikväll!

Inga kommentarer: