tisdag 13 maj 2008

Spårläggning mm

Pebban älsklingen !

I söndags steg vi upp i ottan och träffades på Råhagen (klubben) 06.30, det var ganska segt! Jag har dessutom för tillfället begåvats med en tandvärk utan dess like så det var extra synd om mig :)
Det var spårtävling i lägre klass denna dag och jag skulle gå och lägga ett av dessa spår. Viola och jag hade gått och snitslat spåret veckan innan så jag gick inte vilse. Det gjorde inte heller den tävlande som startade med en käck Lancashire heeler tik. Dom kom runt spåret utan större problem, tyvärr så gick det inte tillräckligt fort, man har bara 25minuter på sig!
Sen var Ingela och jag skrivare till lydnadsmomenten. Man lär sig oerhört mycket på att skriva på alla slags tävlingar och bruks är inget undantag! Man blir också bekant med momenten och dess utföranden och får på så sätt tips till den egna träningen =) Vinnaren för dagen var en jätteduktig tervurense som även blev uppflyttad till högre klass! Grattis!

På måndagen var jag hemma från jobbet och fick tag på en akut tid hos tandläkaren, 500 spänn och ett recept på pencillin blev resultatet men det är det värt bara det blir bättre!
För att förgylla dagen så träffades vi Ingela å Mindi :) Jag la det spåret som jag hade gått i söndags åt dom (på ett ungefär, det var inte lika lätt utan snitslarna:) Sen gick Ingela ett appell spår åt Nota och mig med två apporter och Ingela som spårslut. Det är en sån mäktig känsla att gå efter sin hund och lita på att den vet vart man ska. Nota har vad jag minns bara gått ett personspår innan så detta var en vild chansning men det gick kalas bra =) Hon hittade båda apporterna (det låg en korvbit precis intill bara för att väcka hennes intresse och skapa en positiv bild av dessa). Hon hade lite svårigheter vid vinklarna men ringade tills hon hittade rätt. Det är ju inte heller nån hjälp när matte tror att hon vet vart spåret går men har fel... Att sen hitta Ingela i slutet av spåret var ju en jackpott för Notan! så skoj! Prova spåra med era whippetar, dom tycker det är skitskoj =)
Ingela och Mindis spår gick bra! Tiden klarade dom utan bekymmer med :) Iom att dom har tänkt att tävla i spår så är man petigare med ex spårnogrannhet, fart och hur många apporter som hittas. Men i det stora hela så tycker jag att dom gjorde ett kanonspår! Mindi tar vinklarna utanågra som helst problem och jag hade faktiskt gått ett par som inte var så snälla :)

Sen åkte vi ner till Bjursjön så hundarna fick leka och bada och bara vara.

Lite nya kort på Våga här också som vi tog idag, hon har nästan blivit stora tjejen!

Flickorna bus


Två svarta vovvar i sikte!


Ligga lite å fundera


Vågas underbara kontakt!


Snygg eller!


Fler bilder finns men det var så här länge som datorn och internet sammarbetade för denna gång.

4 kommentarer:

Mona Lindström sa...

Hon är så snygg din Våga.
Hälsningar hennes släktingar Smirre och Chivas från Mora

Jenny,Nokia och Leo sa...

JAAA! Spåra är så roligt :D nu blev jag också sugen.

Anonym sa...

Fin uppdatering. Å fin blogg du fått=) Gillar den layouten(lr va det heter*ler*)
Man skall vara petig(ÄR glad för att du kommenterade spåret), se bara på hur vi tränar lydnad*asg*
Idag har det varit fullt med träning. Åkte även upp till onsdagsträningen. Kika gemensamt på höger svängar. skall testa litte olika för å se ev. resultat. gjorde apporteringen och hindret. Hindret KLOCKRENT. Skit duktig var hon=) Apporteringen. Tog den inte i början, belöna det. Drog på sekunderna å då tar hon den. Men avsluta lyckat. Som Marika sa. På träning gäller det att dra på det, på tävling blir det att kommendera snabbt=) Hoppas munnen mår ngt bättre idag! Skall du träna med whippetarna imorgon? Kramiz

Anonym sa...

Din lille ful unge.. du är medveten om att kommentarer inte går att ta bort.. hehe... Träning är alltid bra, vad som än väntar i framtiden=) *haha*
Tycker det var mycket trevligt att vi kunde träffas även ikväll! Syns sen. kramiz