onsdag 29 oktober 2008

I väntans tider


Ja nu hålla det tummarna här hemma för att Notas graviditet ska gå normalt så att

det blir smått här framöver. Det märks på henne att hon är dräktig då hon tappat en del muskler för att hon är mindre aktiv på promenaderna. Hon springer inte och busar så mycket utan går mest med och försvinner ibland en liten stund för att hon hittar något gott att tugga på... Dagens promenad bjöd på något rötet rådjursben som säkert var smaskens men jag fick övertalat henne att låta bli. Hon är lite mer "bitchig" när det gäller att ingen (läs Våga) ska trampa på henne när hon ligger under täcket. Samtidigt är hon mer mysig och mer med, även om det innebär att ligga på golvet! Det är alltid lika spännande att följa hela utvecklingen :)

Tror denna länken ska fungera för att få se valparnas stamtavla med bilder på föräldrarna:

Kort på Nota skulle blivit tagna idag men vädret var inte så whippetvänligt så jag avstog. Det syns inte så mycket på henne än, eventuellt är det tuttarna som spretar lite mer.
I helgen var Maria med Wilma (Ebbas dotter) här nere igen för lite lydnadsträning. Dom är så duktiga, så roligt! Sedan vår senaste träff när vi mest gjorde en slags lägesrapport så har dom verkligen tränat och framstegen på denna träning var markant =) Kanon starter och kontakt på linförigheten, energi ska läggas ner på svängar, stopp och raka sättanden. Ställande under gång på god väg. Läggande under gång gick fantastiskt och är snart färdigt moment. Tandvisningen gick lugnt och sansat (inte lätt för en flat). Hopp över hinder snart också färdigt. Apporteringen i 1an är så dum så det finns funderingar på att skita i den. Platsliggningen är också på god väg att bli trygg och helt befäst. Inkallningen superbra fast träning på ingångar med raka sättanden. Det är så skoj att följa Maria å Wilma då dom är så fina tillsammans! Håller tummarna för att dom kan starta till våren/sommaren.
Jag tränade Nota lite när Maria å Wilma hade paus, hon var supertaggad och tyvärr skäller hon gärna då men men... Hellre en hund som är på än en som inte är det!

Ina å jag tränade i måndags och vi hade himla tur med vädret! Våga fungerade fint. Ina ska klicka oss på fria följet så jag låter bli att titta på Våga då hon tenderar att hamna lite för långt bak. Vi har börjat klicka in stanna i olika positioner då jag medvetet har väntat träna in alla "sänkande" momentdelar å bara tränat dom som har mycket med glädje och fart. Vi är långt från stimuluskontroll på "stanna" men det kommer så småningom :) Vi provade för skojs skull rutan då jag ska prova min egna teori om hundars generallisering och igenkänning av moment och det gick stort över förväntan =) Däremot klass2 apporteringen som gått så bra var nu som bortblåst? Vi får börja om hemma men plockövningar så ska det nog komma sig! Inkallningen går med mycket god fart och bra tendens till ingång, det är bara att hon ska kunna sitta kvar =)


På tisdag var vi på Uddevallas bk och tittade på Tant Eva när hon fick extern proffshjälp med sin döva papillon, mycket intressant och lärorik! Eventuellt kommer Eva, Ina och jag ha kontinuerliga träffar med detta proffs och komma lite längre i träningen och få ett bättre flyt!

Grattis till Ina & Mindis 1a pris på viltspåret! Inte långt kvar till SVCH! Samma till Maria med Vinga på Torshammarens kennel, dom har bara 1 prov kvar! Jag håller tummarna för er!

Må gott alla vänner!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt inlägg. Förhoppningsvis har jag ett positivt att lägga in sen jag med=) Fräsiga Nota utmärker sig på länken genom att vara den enda som står vänd åt höger*hihi* Skit fin julannons dessutom! Längtar massa till dagen D=) Kram

Anonym sa...

Tack så mycket för de värmande orden. Det är så roligt när man har lagt ned tid på träning och det ger resultat. Vi har ju försökt att träna på det här förut, så många gånger, men utan resultat. Det är nu som jag har förstått hur jag ska träna med Wilma och det är ju helt och hållet tack vare dig Michaela! Tusen tack för all träningshjälp! Kram Maria och Wilma