tisdag 9 december 2008

Vilken härlig dag!

Den 2a advent har det redan varit och jag och Ina har bakat en hel kennel ;)

Jag har haft väldigt dåligt samvete för hundarna. Då jag förra veckan jobbade hela dagarna samt i helgen. Fast egentligen behövs inget dåligt samvete då snälla husse har varit hemma med hundarna och tagit dom på promenader. Igår gick Ebba, Våga och jag på 1.5 timmes promenad, vi gick varken särskilt långt eller fort men det var härligt att se hundarna få utlopp för sina favorit intressen =) Nota fick inte följa med på en så "lång" promenad då hon har fullt upp med sina mamma bestyr! Idag fick jag ännu mer rensat det dåliga samvetet då Ina å Mindi & Cissi å Budda kom hit för en dags träning i skog och mark :) För egen del känns det som det var evigheter sedan jag tränade hundarna. Först ut var Cissi å Budda som fick 3 korta spår som gick väldigt bra! Bäst gick nog det sista spåret där Cissi var spårslut och Budda i princip bara fick se vart Cissi försvann. Dom ser lovande ut *japp*.
Jag hade lagt ett spår till Nota så jag gick hem och hämtade henne och hon var överförtjust i att få följa med och träna :) Tyvärr visade det sig att en kommun"gubbe" hade traskat i vårat spår till ca 50 % men men... Nota var så glad att jag inte hade hjärta att inte låta henne jobba lite. Spåret gick sisådär där våran sabotör hade gått. Hon spårade bra där spåret fortfarande var "orört" och markerade pinnarna okej. Men viktigast av allt var hennes glädje över att få vara med!

Snabbt in med en spår pinne!
Nota med spårsluts pinnen!
Efter spåret gick jag hem och lämnade henne för att hämta Ebba och Våga, under tiden hade Ina å Cissi "vallat en korridor" där vi skulle köra lite uppletande. Cissi å jag gick till uppletandet samtidigt som Ina gick ut och la ett spår åt sig och Mindi. Budda var även jätteduktig på uppletandet (ja han är ju en flat;) han sprang fort ut och jobbade tills han hittade föremålet för att i full fart springa tillbaka till Cissi för att få sitt beröm/belöning. Här kommer extra "cred" till Cissi som så duktigt är tydlig för Buddisen när han gör något lyckat, hon låter så glad att även jag står med ett leende på läpparna =) Även Tant Ebba fick jobba i uppletade korridoren men hon tyckte den var både för kort och smal så hon utvidgade den lite *haha* Inget att klaga på i hennes arbete, jag låter henne slarva då detta enbart är en rolig aktivering då vårat tävlande är över. Våga har jag inte gjort detta med sen tidig sommar. Hon hade bra fart ut och jobbade för att hitta sitt föremål och bra fart in.... och förbi =) Även bra fart dom kommande 3 minuterna när hon sprang som en vettvilling överlycklig över sitt byte *hehe* Jag lät henne få toka så mycket hon ville. För varje skick så kom hon in snabbare med föremålet. Sista gången Våga fick jobba la jag ut 2 föremål med rätt mycket retning och hon klarade av att komma ihåg till båda skicken så jag antar att hon tycker att det är en rolig form av aktivering/blodpudding är gott ;)
Ina kom tillbaks när hon hade lagt sitt spår och gjorde att par uppletande med Mindi som oxå skötte sig utmärkt med bra fart ut, jobbade fin fint för att hitta sina föremål och mycket bra fart in hela vägen! Det är så roligt att se när det går så bra för allihop men det gör det oftast när träningen ligger på den nivå som hundarna befinner sig på. Extra skoj var att se hur bra hundarna jobbade i den korridor som var vallad för dom (förutom Ebba då). Det gör gott för unghundarna att spara lite energi på att leta på den yta som föremålen finns på och inte leta på tok stora ytor. Dagens korridor var ca 5*20 meter och om hundarna letar i den så hittar dom sina föremål lättare= fler lyckade skick= stärkta hundar= bättre attityd till uppletande (känns viktigt för whipparna som kanske inte har den naturliga fallenheten för att sök). Efter uppletandet åkte Cissi å Budda hem, jag gick på promenad med mina och Ina å Mindi begav sig till sitt spår som hade gått felfritt med alla pinnar med sig hem igen =)
Hoppas det inte dröjer för länge tills nästa gång, det är ju så roligt när man väl får släpat ut sitt lata arsle i skogen för lite aktivering :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbar dag helt enkelt=) Kram