fredag 4 juni 2010

Foder å annat.


Nu så här innan denna terminen är slut så är det väldigt mycket fullt upp!
Tänkte bara göra ett kort inlägg, bättre sent än aldrig!

Har varit hos Henrik och kollat på Memmas fina valpar =) Riktiga godingar som nu har flyttat till sina nya hem, vilket var tur då jag får valpsjukan varje gång... Vi får väl se när det blir bappisar här, det är ju planer på nästa år =)

Har varit på Dingle naturbruksgymnasium med mina elever tis-fre vecka 21. Det var en rolig och mycket utvecklande vecka som satte oss alla på prov! Har gjort en utvärdering med eleverna och det verkar som att dom trots allt uppskattade veckan och fick med sig många goda erfarenheter/livserfarenheter.

Har även varit på brukshundsklubben och träffade där Anneli med Yra å Ina å Mindi å lilla Dixi =) Tränade lite med vovvarna och busade lite med Dixi ;-) Jippie fick prova på lite på agility banan och tyckte det var riktigt roligt, sådär så att det kittlas lite i magen =)

Har även gått å funderat lite på det här med foder =)
Haha det är faktiskt något som jag frivilligt gärna går och tänker på, vet att jag är lite konstig men jag tycker det är intressant!
För tillfället så får Våga & Jippie färskfoder på morgonen, Nota torrfoder och på kvällen får dom torrfoder. Detta för att dom yngre damerna inte har någon större aptit på morgonen. Här kommer lite foder dom ätit å reflektioner om hur det funkat, om nån orkat läsa så här långt å har egna tankar å ideer så får det gärna kommenteras =)
Klass färskfoder- äter dom som nu på morgonen, nöjd.
Standart torrfoder- äter dom nu, nöjd! Imponerad av att dom bajsar så lite och fast, borde tyda på mycket hög smältbarhet? Plus för att det är svenskt!
Priima färskfoder- billigare än Klass och funkade minst lika bra men finns bara i 1 kg´s korvar som blev lite kladdigt å meckigt.
Magnussons Meat and Bisquit- känns bra med bakat svenskt foder men tyckte dom blev lite för mjuka i magen av det.
Orijeen- dom verkar gilla det och är bra i magen, dock för dyrt för min plånbok...
Eukanuba- dom gillar det inte särskilt mycket faktiskt...
Hills- har funkat bra, Nota har gått på deras led foder, light variant å jag lovar att hon bajsade mer än hon åt men gick bra ner i vikt på det.
Doggy- äter dom glatt, billigt och svenskt men dom fiser för mycket på det.
Robur- valparna å Nota åt Robur och det funkade bra, svenskt.

Har provat fler fodersorter men inte så länge att det går att uttala sig om det.
Huvudregel gällande foder sägs ju vara; så länge man är nöjd och det funkar så finns det ingen anledning att byta och jag håller med (trots at det kanske inte verkar så :) Det är bara det att jag är så nyfiken gällande foder!
Summan av kardemumman- väldigt nöjd med Standardt kombinerat med färskfoder kanske för att det är svenska och icke överreklamerade foder utan hundfoder kort och gott, som mina flickor funkar bra på, vad äter din/dina vovvar?

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Foder är intressant! Jag ger antingen Standart Extra på morgonen, ibland blött och ibland torrt. På eftermiddagen får dom färskfoder. Antingen Bravo eller Nordic Bas. Allt är svenskt och inte en massa tillsatser. Har gett Orijen då och då men det är för dyrt, annars skulle jag ha det mer. Men jag ger inte alltid helfoder (färskt) utan jag har Magnusson Blanda och t.ex. vom eller oxkött eller kyckling (hel mald) som dom får på e.m. Brukar mixa grönsaker i också. Plockar en del ute (gratis) maskros, kirs, nässlor,vinbärsblad....osv.
Då får jag ge tillskott i form av Kafomavit (eller Vit Tabs eller så) och så får dom laxolja och ibland lite benmjöl. Detta är ju bökigare och det blir annat när man är ute med husvagnen. Då blir det var sin Bravoburgare på morgonen (praktiskt)och så får dom huvudmålet Standardt Extra uppblött på e.m.
Ja foder kan diskuteras i det oändliga (och det gör jag gärna) både till folk och fä!

Anneli sa...

E det bara min whippet som e kräsen eller e långnäsorna lite kräsna...? Yra tycker det e tråkigt med mat... Men hon får färskfoder (Prima eller Klass) å Standartd. Får även äta av Chicos RC Shih tzu-foder. (Å lite annat gott å blandat som kan finnas här hemma. *ler*)

Susanne sa...

vi försöker hålla ner sakaris matintag, men idag vände jag ryggen till när jag ställt stekpannan på plattan med frysta sojakorvar i! vad tror du hände? han är snabb som en iller och vips var en korv i hans mage! annars kör vi med klass och royals retriverfoder till honom! funderar på att köpa hem fodax!

Helena, Quince och Otto sa...

Intressant det där med mat! Våra åt Standardt förut, men efter en släng kennelhosta var jag tvungen att byta. Nu äter de Nordic Extra (för att det är vetefritt) och High-Energy (också svenskt och vetefritt, lite samma stuk som Standardt). Åsså märgben och lite-av-varje, som belöningsblodpudding och sånt.
Valpen Otto är uppfödd på Royal men det gillar jag INTE - massor att plocka upp efter honom, jämfört med Quince. Dessutom går det åt väldigt mycket för att hålla honom i hull, tycker jag, så lite långsamt byter jag mot High-Energy Extra, som har samma näringsvärden men verkar ha högre smältbarhet och smaka bättre (enligt Otto).

Helena, Quince och Otto sa...

glömde: Q ska också göra mentaltestet på torsdag! Lycka till :)