måndag 14 februari 2011

funderingar (långt).

Våga provar rundbana.

Satt idag och kollade på whippet forumet och hittade en intressant tråd som bland annat handlade om rasen är delad eller inte.


Ni som känner mig vet att jag tänker väldigt mycket, ibland mer än vad som är nyttigt...

Jag är även en enorm nörd, kollar whippetarkivet varje dag på varje nyuppdaterad hund med bild, vilket gör att jag ser många whippets varje dag, vilket jag tror är bra.

Jag har även mina rötter i rasen flatcoated retriever där uppfödarna strävar efter att behålla rasen dual purpose, detta tänk är även det som jag är uppväxt med.


Jag funderade länge och väl om jag skulle göra ett inlägg på forumet men... fegade väl ur eller nåt? Eller så undviker jag att dra på mig "dumma kommentarer" som tyvärr kan förekomma på forum.


Hur tänkte jag nu då? Jo, såhär! Först och främst hoppas jag alla är överens om att vi pratar om friska och mentalt trevliga hundar, oavsett "delning". Hur vi vet att dom är friska och mentalt rastypiska är en annan mycket intressant diskussion! Detta är egentligen den viktigaste för utan en frisk och trevlig whippet spelar det faktiskt igen som helst roll hur den ser ut.


På tråden upplever jag det som att det pratas om flera olika "typer", dels utställning, lure, rund och även rakbana (?). Till saken hör att vi som uppfödare ska hålla oss till en standard för att bevara rasen whippet såsom den står beskriven. Och liksom biblen finns det flera tolkningar.


För att försöka göra detta inlägg såpass kort att någon kanske orkar läsa utan fina bilder osv :) Så... TROR jag att om vi tog bort alla "bästa listor" av alla de slag så hade vi gjort rasen en tjänst. listor från snabbaste till snyggaste. Utställningar handlar egentligen om att bedöma ett avelsresultat, jag tror att det hade varit bäst om vi bara bedömde avelsresultatet i en skala och inte placerade hundar. Det hade garanterat gynnat avelsbredden.


På tal om bedömningsport så kommer lure coursing på tal och med tanke på att det är vårat officiella bruksprov så tycker jag att det finns massor att prata om! Även här önskade jag att det bara fanns två nivåer; godkänd och icke godkänd.


Gällande rund och rakbana så är det enkelt, snabbast hund vinner! Hur underbart är det inte att slippa bedömnings sporter? Men för att även här få till en ändring som gynnar rasen så tycker jag att man kan ha tider i kval för att hundarna ska springa med jämnsnabba hundar. Men i final lopp kan först hund över mål linjen vinna, så slipper folk jaga hundradelar osv. Med andra ord ingen tidtagning i finalerna.


Jaha kanske någon tänker nu, nu försvann ju allt det roliga! Nej svarar jag, det hoppas jag verkligen inte :) För det är väl lika trevligt att umgås med rasfränder oavsett resultat?

Om man tävlar för att man vill vinna så hoppas jag att man är väl medveten om att det inte längre handlar om rasens bästa, det handlar endast enbart bara om sin alldeles egna EGO tripp, som jag inte tycker ska bekostas av en ras som vi älskar.


Sen ser jag inget som helst problem i att vi skulle meritera våra hundar i någon annan "icke vinthunds sport" såsom bruks, lydnad, agility, flyball, rallylydnad, viltspår osv. Det tyder bara på mångsidigheten hos våran ras.


Till sist så tycker jag att det är så GULD att whippetklubben har sitt instiftade trippelpris som jag personligen ser som en mycket fin utmärkelse! Den visar att min hund är rastypisk, kan springa (på något sätt) och att den även kan göra något mer. Det visar inte att min hund är en stjärna men det visar att min hund är en god representant för rasen and guess what; rasen är inte "byggd" av stjärnor, den är byggd av medelmåttor.


Oj kan verkligen fortsätta i all evighet men pausar mig här =) Kanske klistrar in på forumet, kanske inte. Trots allt tycker jag att vi ska prata om sånt här live och inte i text.

Men jag tycker ändå att våran rasklubb värnar om våran ras med exempelvis trippelpriset, det kanske finns fler liknande "utmärkelser" som kan stiftas? Och det är upp till oss, hundägare som uppfödare att meritera våran hundar (om vi vill) så brett som möjligt och använda oss av vårat sunda förnuft och inte använda våra vänner som ego trippar.


Vore ju skoj om någon ville kommentera med något OBS man behöver inte hålla med, bara hålla en vettig ton.

8 kommentarer:

Jenny,Nokia och Leo sa...

Kloka ord som jag håller med dig om :)

Helena, Quince och Otto sa...

Michaela, nyanserat och väl formulerat! Det svåra är väl att vi är många som har den "rätta" bilden av hur vi vill se våra whippar/tolkar standard etc - och att Gud också vispar runt i generna ibland ;)

Ina sa...

Ingen kommentar!....... Hihi:) ja vet att du är sund i dina resonemang:)
Själv trodde ja att ja skulle hitta massa bilder på blommor när ja läste på fb;)
Köss

Whippe sa...

Jag får nog fundera en stund för att komma fram till en åsikt.... Men det du skriver är ju vettigt så klart.
Våga du lägga ut på forumet, det är till för ALLA!

Anonym sa...

Skrev en lång kommentar men tog bort den.....:) Som du säger så ska nog detta diskuteras live å inte i text. Man blir rädd å framstå som knäpp när man inte kan förklara lika bra på detta sättet. Men de behöver verkligen uppmärksammas!!
Vi får ännu en gång ta en djupdykning i detta nästa gång vi ses helt enkelt:)

Kram Xsara

Eva-Lena sa...

Spännande tankar och det roliga är att just detta diskuteras nog i de allra flesta raser.
Det jag skulle vilja se är faktiskt högre krav på uppfödare, idag är det mycket lätt att bara avla på utställningsresultat, hur hunden för övrigt reagerar mot omvärlden kan alltid dikuteras bort.
Jag skulle vilja ha två typer av mentaltest och då i olika åldrar och att ett av dom är utformad efter rasen.
Då det givetvis är skillnad på ras och ras.
Och slutligen.. Vad har rasen anväts till från början?
Det är väl en liten fingervisning på vad för ras man ägnar sig åt.
Så helt rätt Michaela ta detta vidare och få diskution.
Visst finns det de som inte håller med, men du får också reda på de som delar dina åsikter och det kan ju vara värdefullt i ditt forsatt avelsarbete.
Kram

Anonym sa...

För mig är mentalitet och en frisk hund A och O, som det säkert är för de flesta av oss. Jag har två whippar för tillfället som börjar bli till åren komna, tyvärr, och jag har börjat bli sugen på en valp, men jag har svårt att hitta "min typ", vilket jag antar skulle vara en blandning mellan kapp och utställning.

Skulle vara intressant att veta hur uppfödarna tänker i deras avelsarbete, vad de premierar för egenskaper hos hanen, och hur hanhundsägarna tänker när de låter andra använda deras hanar.

cattis sa...

Michaela du är då duktig på ord tycker jag, bra inlägg! klipp o klistra till forumet :)
kram