söndag 4 december 2011

Nota's Crew Gula "Jonas"


Älskade goa Jonas har (egentligen för längesen men nu vart det inskickat) blivit godkänd för avel.
Tyskland har andra regler och jag bad matte Jana förklara så här kommer en mindre bra översatt vidareförklaring från mig =)

Hunden behöver minst 2 utställningsresultat med minst VG där även hundens karaktär/mentalitet ska stå beskriven samt att tandstatusen ska vara korrekt. Domarna måste vara 2 olika från deras Kennel Klubb. Hunden ska vara minst 15 månader och hunden ska vara mätt officiellt. Förutom detta så har ju Jonas haft ett toppen år på lure fälten så jag hoppas som bara den på att Nota´s Crew första lure champion kommer nästa år =) !!!


Hihi skön bild!

Roligt att Jonas är godkänd för avel och det hade varit kul om han blev pappa någon gång för han har ett underbart temperament! Något som är så viktigt!



Finns ju bra och dåliga saker med allt, att ha en mer styrd avel och att ha det så fritt som vi har det. I rasen whippet så är vi otroligt förskonade från många tråkiga sjukdomar men det innebär ju inte att rasen för den sakens skull alltid kommer vara frisk, om man inte aktivt strävar efter det. Det finns 1000 vägar till Myckleby (nä Rom var det) som det heter och likadant är det med aveln och hur man strävar efter friska hundar. 
Min personliga åsikt är att jag tycker att klubben skulle ha ett avelsråd, att vi låter bli att avla på unga hundar in i det längsta, låt dom unga pojkarna få växa till sig psykiskt innan dom går i avel, låna inte ut en ung hund för mycket, låna hellre ut en äldre hund mer som visat sig vara frisk till den dagen iallafall. För den sakens skull så tycker jag inte att man ska avla på för unga tikar heller, låt dom bli 3 år i allafall så dom är mentalt redo för att ta hand om och fostra en kull valpar. Ta bort alla "bästa listor" förutom veteran listorna så att vi uppmärksammar friska och välbehållna/välskötta "gamlingar". Tror inte "årets bästa" lista är till gagn för rasen eller för avelspopulationen. Viktigt är också att man alltid är ödmjuk och inte dömande så att folk vågar vara mer ärliga och säga som det är om något i en kombination gått fel, ingen vill föda upp sjuka eller otrevliga hundar men ibland spelar genetiken oss ett spratt och då står man där, det är viktigt att inte glömma att det kan hända oss alla och att vi får hjälpas åt och vara ärliga för att minimera riskerna för att det händer oss eller någon annan igen.
OJ där kom dagens moral kaka, hoppas den smakade eller misstyck, huvudsaken är att man har tänkt till lite =)

Tack Jana för att du meriterar Jonas så brett och tar så väl hand om honom!
Vad hade man vart utan sina valpköpare?

3 kommentarer:

Whippe sa...

Svåra tankar i detta ämnet. Jag som tycker utställning e kasst och inte alls egentligen lyfter fram hundens egenskaper och psyke anser att dessa hundar kanske ofta avlas på just beroende på hur dte gått i ringen. Och kanske som du säger, i fel ålder.
Jag tänker bara som så att : när känner man sin hund? När vet man ungefär hur den reagerar i olika situationer? Det gör man iaf inte dom första åren, alltså kanske det är klokt att vänta med avel tills man vet VAD man har!
Speglar jag detta till hundkappen så måste listor eller resultat kunna spåras. Ingen köper väl en hund som man ej vet hur det EV kommer kunna gå på bana. Läser man annonser för dessa valpar så framhävs ju föräldrarnas meriter ofta och mycket, dock ingen garanti för något!
Vi vill alla behålla våran ras frisk och sund....men frågan man ibland kan ställa sig är om en del väljer skönhet framför funktion?...
För vad för whippet står vi med den dagen alla någorlunda stämmer in i standarden men Icke funkar att jaga?

Tillägger att Jonas e en snygging och all lycka te han i Tyskland!

Jana und die Jungs sa...

Very handsome dog. ;-)

Veronica sa...

Tack för att bra inlägg! Håller verkligen med dig om att man bör vänta tills hunden är vuxen på riktigt! Vet en del som köper en tik och en hanvalp med tanken att de ska få valpar, och det är åt h-te om du frågar mig... Själv är jag intresserad av avel och har funderat rätt mycket kring hur jag skulle gå till väga för att välja hane (inte aktuellt än på många år, har bara haft whippet i 10 år och behöver lära mig mer :) ), och jag skulle nog vilja att den var äldre, gärna över 6 år, då vet man som du skriver mer! En annan aspekt jag skulle ta med i beräkningarna är hur mycket den är använd tidigare, vi har så många fina whippets i Sverige, men i relation till det så använder vi få blodslinjer, vilket ju kan skapa problem om det om 30 år visar sig vara problem med de "populära" linjerna.

Tycker det verkar intressant hur det är i Tyskland, vet du om det är så i fler länder? Tycker det är självklart att meritera en hund innan den går i avel, men det beror ju lite på vilka meriteringar som krävs, utställning känns så där för min del, om man kunde koppla bort vem som håller i snöret och hur många gånger hunden vunnit tidigare hade det kanske varit ett "säkrare" sätt att bedömma ett avelsresultat, men enligt mig så har det blivit omöjligt, mycket tack vare facebook bla.

En springmerit tycker jag verkar bra, det är ju de hundarna är byggda för! Inte trav...

Som sagt, tack för ett intressant inlägg!