måndag 16 november 2009

Utställning i helgen

Nota´s Crew Luxuria "Lexi"
bild från västkustvalpen där hon blev BIS reserv.

I lördags så gick resan till den närmst belägna utställningen för min del nämligen Svvk´s utställning i Sjuntorps ridhus. Det var Lexi och Vega från mig som skulle göra sin officiella debut i den fyrkantiga ringen. Jag var i vanlig ordning nervös men lugnade ner mig när vi väl kom in i ringen. Lexi skötte sig utmärkt med matte Maggan i andra sidan av snöret och när det väl var Vegas tur så fick hon tok fnatt i ringen... Hon for som ett torrt skinn åt alla håll =) 2 tankar fanns i mitt huvud, nr 1 stå still! mer en tanke till mig själv då det var under liknande tok ryck som Jippies olycka hände. Nr 2 låt henne in komma ur sitt koppel!

Allt gick bra och det är bara att le =) Hellre en glad skit än en som är ängslig av sig, hon lugnar väl ner sig med tiden (?). Domaren Sharon Sakson var vänlig och tillmötesgående och sa att huvudsaken är att Vega har skoj, å det hade hon ju! Hon stod faktiskt toppen på bordet så jag tror underlaget med torv å hästskit var för fräckt för lilla Vega :) Så var det dax för placering av dom 7 juniortikarna Vega kom R och Lexi kom 3a med CK!!! Roligt att båda blev placerade och så jäkla skoj att Lexi fick CK =) Hihi det värmer gott i en nybörjar uppfödares hjärta vill jag lova!

Lexis kritik: Elegant athletic brindle bitch. Lovely smooth topline. Deep chest. She is balanced. Powerful movement, flowing sidegait.
Vegas kritik: Elegant athletic brindle bitch. Excellent symmetry of outline particularly excellent neck and shoulder. Needs stronger muzzle. Movement like a puppy.
Det var för övrigt en toppendag helt igenom! (Förutom ett par kärringar utan folkvett)
Extra skoj att det var så många kända ansikten då har man fler att hålla tummarna för. Pricken över i:et denna dag var att Vågas snygging till bror Play A While Nokia vinner sin klass och dessutom vinner bästa hane och toppar det hela med att bli BIR och BIS 3a med cert! Jippies halvbror Leo blev BIM valp. Och Annelis Yra fick CK, Marias Vinga fick CK och därmed trippelpris vinnare, Pernillas Switcher vann öppenklassen och blev bh-4a.Henriks underbara Tuija vann veteranklassen och blev bästa tik 3a, detta är bara ett axplock av alla vars lyckade dag man delade =) Vågas vackra mamma Juni var också där å jag kan inte hjälpa det men jag är verkligen så förtjust i henne, she has IT.
Ps tack Annelie för lånet av utställningskoppel med kedja ;-) å by the way så tyckte jag Runa var urtjusig.
Sen blev det hem till mina vovvar som hade varit ensamma hemma och under denna stund hade Jippie kommit på att antalet blommor i köksfönstret borde minskas, sagt och gjort så där låg dom mördade på köksbordet med blomjord spritt i hela köket, tack Jippie, älskar dig med! Det blev först en promenad och sen blev det städning och så här i efterhand kan jag nog hålla med Jippie om att det är finare i köksfönstret nu å det är ju alltid skoj å köpa nya blommor :)
På kvällen kom Ina å Mindi, vi käkade mat och sen massa godis men det behövs för att hålla igång hjärnkontoret när vi planerade våran hundträning mer i detalj. På morgonen så gick vi upp tidigt å ut med vovvarna för att käka frukost å sen gå ut och träna med Mindi och Våga. Vovvarna var duktiga och det var även vi mestadels =) Våga fick 2 inkallningar med hjälp med fokus på fart och japp det har hon! Sen tittade Ina på våran linförighet och so far so good! Inne så fick Ina titta och tipsa oss gällande klossen som vi ska använda oss av för att få till ärliga ingångar och det hänger på mig att få det fungera. Tittade även på apporteringen och jag förstår inte varför det ska vara så svårt??? Men ska ge det en ärlig chans med regelbunden träning och se om det lossnar.
Tack för ett trevligt besök Ina. å duktiga var vi!!!
En trevlig helg allt som allt =)

8 kommentarer:

Anneli sa...

Tack själv för en trevlig dag!
E supernöjd å det ska du me vara! Tyckte det var underbart att se Vegas energi i ringen!
Å vet du... va ute å spårade igår å det gick toppen! Försöka träna nån da kanske?
Kram!

Sara och Miki sa...

Härligt, stort grattis till dig :) Jag håller med, Juni är/har något speciellt!! Och jag måste också rekommendera klossen till ingångar, det blir riktigt bra resultat!

Sagoruna sa...

Kul att äntligen träffas! Varsågod klart man hjälps åt med både det ena å andra när det krisar, har ju själv tappat en släkting till Vega på utställning pga urkrånglande ur halsbandet... Tack för ditt beröm av Runa jag tycker själv hon är underbart vacker synd att inte så många andra tycker det och ffa inte domare.

Ina sa...

Lätt att vi är duktiga=) *Hehe*
tack själv. Ett underbart "dygn" Kram

Jenny,Nokia och Leo sa...

Ja, skoj o ses =) o tjejerna är jättefina båda två. Kanonbra med CK, det var många som blev utan! (och med det menar jag inte att domaren var snål, utan hon visste vad hon ville ha!)
Det är bra fart i Viggo-barnen =)

Ina sa...

Jo, det har allt gått bra idag med=) Skoj! Jodå, krypet kommer väll bli bra en dag det med:P Stor kram

Anci sa...

Grattis!
Hur lyckas du få så bra och snygga valpar? :-)
Jag lyckas inte ens köpa en snygg valp...

Whippeten Nota sa...

Anci: det som behövs är en stor portion tur ;-) samt en domare som tycker som en själv =) *tack*