måndag 15 september 2008

rolig träning :)

Hemkomna från våran ölands semester så har jag varit mer tränings sugen än någonsin med hundarna. Tur i oturen passar detta in då jag för närvarande är arbetslös. Så är det när man jobbar timmar lite här och var, det brukar lösa sig som han sa som sket i poolen :)
I torsdags var Eva & Gandhi, Ina & Mindi å jag och vovvarna på klubben och tränade lite. Eva behövde lite finslip inför rottis mästerskapet i bruks som dom skulle deltaga på i helgen. Och oj vad bra det gick för dom blev vann appell klassen och blev uppflyttade till lägre klass !

Grattis till en välförtjänt uppflyttning och att ni vann klassen, alla vet att det ligger mycket jobb bakom =)


Ina å Mindi är för tillfället i en liten svacka och det gick inte lika bra på träningen som det brukar men jag skulle ändå inte säga att det gick dåligt (Ina!) Är det inte det ena så är det det andra ;)

Med Våga så tränade vi lite budföring och det gick enormt bra ! Hon gick verkligen igång på det och sprang med intensitet och fart på ordet marsch (skulle kunnat sagt vadsomhelst). I och med att det gick så himla bra så var jag nöjd med henne för dagen. Hon kommer ju ha en stor positiv förväntan nästa gång *hoppas*. Ps hon var så snabb att hon inte fastnade på bild ;) ds

Nota var också med och hon har blivit så mycket bättre på att fokusera sin energi och i veckan fick jag svart på vitt att hon vet vad ordet fot betyder då jag sa det ute på en promemenad riktat till Ebba men Nota skyndar sig in och gör en ingång och sätter sig jättefint =) Skoj!

Inför brukset så har jag börjat träna framförgående med Nota och so far so good. Vi tränade även lite hopp, det gick okej. Det är olika hur högt hunden ska hoppa och hur utförandet är mellan lydnadsklass 1 och appellklass så vi ska lära om lite men hoppet är självbelönande för henne så det ska inte vara några problem.

Vi tränade även lite budföring med Nota och det går bra men jag vill ha henne lite mer taggad och motiverad och med säkerhet kommer fart så det ska nog lösa sig.

Och i helgen har vi också hunnit träna, dels så la Martin ett appell spår åt Nota eller ja det var ganska rörigt spåret men hon löste det ändå :) med pinnar å allt. Mindi fick också ett spår som hon löste kalasbra! Våga fick ett kort men krångligt blodspår som hon också löste mycket duktigt, hon spårade långsamt och noga.

Igår så träffades Ina å jag för att träna uppletande i rutan på brukshundsklubben :) Vi började med Mindi och det gick jättebra. Först fanns det 1 föremål i rutan som hon hittade. I nästa skick låg det 2 föremål, lite mindre fokuserat sök men ändå bra. Sen var det Vågas tur, vi gjorde det lätt med mycket retning (tack Ina) och hon var snabbt ut och snabbt in med föremålet igen. Nästa skick gick lite sämre så Ina gick ut och "gjorde om det" och då hittade Våga föremålet. Det märks att för det första, att rasen inte direkt är avlad för nåt sök arbete och för det andra så märks det att hon är ung och lätt glömmer av vad hon håller på med. Men tids nog så kommer hon förhoppningsvis med hjälp av bra förstärkningskvalite lära sig vad det handlar om och tycka att det är värt att jobba för. Näst på tur var Mindi igen som nu hade 3 föremål som hon duktigt sökte upp och kom in med !Sen fick faktistkt Ebba jobba lite :) Hon fick 5 föremål i rutan och trots mycket bus (det får man när man är gammal) så kom till slut alla föremålen in. Till sist fick Våga göra två gånger till och med hjälp så löser hon det, hon tyckte det var super skoj =)

Nota fick göra lite budföring (får inte var i uppletande rutan då hon löper) och dagen till ära så var det pannkaka som var belöningsformen. Jag säker bara japp! den var värd att jobba för!

Det känns så himla bra med vovvarna nu! Jag har antagligen satt mina förväntningar på en lagom nivå och satt hundarnas kriterier för att lyckas på en lagom nivå för det känns som om vi hela tiden kommer lite framåt och ofta får små genombrott :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt inlägg! Du e för söter=) Säger oxå ett stort grattis till Eva-Lena å Gandi. Bra jobbat!! Nu ligger blodet i frysen. Skall man ta upp för imorgon kanske?? Får allt höras ikväll=) Kram