tisdag 8 april 2008

Tävlingslydnadskurs del 2

I måndags var det dax för tävlingslydnads kursen igen och även denna gång hade vi vädrets makter med oss :) Nota och jag har tränat en del sedan förra gången och jag var bättre mentalt förberedd. Första momentet vi gjorde var linförighet fast för våran del tränar vi nu starter :) Nota går gärna ok när hon väl satt igång men från sitt position till att gå så är hon låångt bakom... Tack vare Tinas många goda råd så har jag nu fått lite nycklar att testa mig fram med!
Vi fortsätter att ha retning framåt/extern belöning . Jag säger först "fot" sen tar jag ett halvt steg (så hon får en chans att hänga med) och är hon med på det så får hon ett varsågod och får hämta sin godbit. Jag måste även go crazy och verkligen släppa loss när hon gör rätt! Och pga av att hon lätt går ur sinnes stämning så får jag hålla ett gott tempo när hon väl är på G.
Efter en paus var det dax för tandvisning som gick jättebra, hon sitter fint kvar och låter sig undersökas. Efter tandvisningen var det läggande under gång där vi nu koncentrerar oss på ett bra läggande (och ni som har whippet vet hur lätt det är på blöt & kall gräsmatta). Vi ska jobba ett snabbare läggande där armbågarna oxå är i backen på samma gång! Bara vi kommer loss och Nota tycker att det är skoj så kommer detta gå på räls tror jag. Paus . Inkallningen där jobbar vi på farten, snabb start och snabbt hela vägen. Tyvärr blir Nota dämpad när jag lämnar henne med ett sitt-stanna för att sen gå iväg för att kalla in så nu behöver vi hjälp (Ingela:) så att jag inte behöver säga något mer än "Notahiit".

Idag tränade vi en snabbis på altanen, starter och ligg. Om jag bara är duktig nu och tränar lite och ofta och roligt (grannarna tycker nog efter dagens träningspass att jag bör kolla min mentala hälsa, men vad gör man inte för att vara rolig för sin hund). Vi fick ett par bra starter fast Nota har fortfarande inte riktigt fått kläm på vad det handlar om men det kommer!
Sen körde vi ligg, först med hjälper och sen på kommando där hon idag visade att hon vet vad hon ska göra när hon hör ordet ligg (bara det är torr mark under henne).

Jag tror att vi har en rolig vår framför oss!
Lilla underbara Våga har delat upp sitt liv i två stycken 1=jättevaken!!! 2=trött!!!
Och sova mycket ska man göra om man ska bli stor och stark :)
Hon har idag fått sitt första "slarv-öra" vilket är ett tecken på att man håller på att bli lite äldre :) Mer om Vågas liv och lite sköna ute bilder kommer i veckan !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerade vette fan om de e=) Självklart går all träning, mer eller mindre snabbt, framåt. För oss alla! Jag är mäktigt imponerad av Notas starter. Polletten kommer en dag bara ramla ner å du kommer gråta*hihi* Keep up the good spirit! Hoppas dagen går bra idag, trots att den lilla fick följa med. Ytterst sällan någon ringer in en så sent, men som denna månaden har varit med NEJ-tackande(fick erbjudande på ett natt pass under Anders.K. helgen igår med=/) så kunde jag inte tacka nej, fall om det inte är jätte många timmar. Har jag tur så får jag dessutom vara med på gympan=)
Vi satsar på fredag med gott väder! å Sen e det MH *tjoho*
Krama

Jenny,Nokia och Leo sa...

Gud, så duktiga ni är :-D Skönt att ni har haft tur med vädret, inte så kul med whippet annars.