torsdag 6 november 2008

Nota dräktig 5 veckor & 4 dagar


Min älskade tjockis!

För det första så är det stort * GRATTIS * till Ina å Mindi som igår tog sin 3e raka 1a i viltspåret och därmed kan Mindi titulera sig SVCH LP1 Hässlehoffs Hera Guccidoter!!!

Idag kom dom nyblivna champinjonerna hit för att vi skulle passa på att träna lydnad med tanke på det fina vädret så får man passa på! Ina å Mindi tränar både för klass2 och appellen medans jag tränar för klass1 och appellen med Nota och "tränar" bas med Våga.

Ina och Mindi körde först apporteringen där dom dels tränade bra fart in med extern belöning i skål och dels för belöning från "fickan". Det ser kanon ut och dom har verkligen fått upp farten! Ina tränade även oilka delar i ställande/läggande i inkallningen och det ser också fint ut, jag var imponerad å tänk så fräckt det kommer vara när det är ett färdigt moment! Dom tränade även på fjärren sitt/ligg/stå i oilka kombinationer och Mindi har en bra teknik =)

Våga med sin leksak ;-)

Det märks att Våga jobbar mycket bättre på "hemmaplan" än när vi är uppe på klubben. Jag klickade henne för finger och tass target, vi gjorde lite plock/apporterings övningar, fångade henne när hon bjuder på bra kontakt/position på fria följet (det gör hon ofta!)*hihi* Sist men inte minst så tränade vi "stanna" genom att jag sakta backar med min front mot Våga och hon följer efter mig (med sin front mot mig) och så klickar jag och belönar när hon bjuder på ett stanna vilket hon bjuder på allt oftare :)

Nota som jag minns henne ;-)


Nota har verkligen gått från sengångare till turbo vovve! Nån annan som har efarenhet av att dom blir piggare/sammarbetsvilligare under dräktigheten? Eller kanske bara mer willing to eat som inte ska blandas ihop med willing to please ;) I vilket fall så har det ändrade belöningsättet med extern skål på linförigheten gett en förbättring som jag inte ens vågat drömma om =) Vi tränade också lite plock/apporterings övningar, sitt kvar, före, budföring och lite sitt/ligg/stå.

Det är så roligt att träna när man leker fram det mesta med hundarna och där det verkligen märks att hundarna tycker att det är roligt att få vara med och jobba!
Denna vecka har jag passat lille Budda tis, ons, tors mer om honom hittar ni på hans blogg http://www.torpedosbudda.blogspot.com/

2 kommentarer:

Sagoruna sa...

Jösses vilken tjockis! Kul att det går bra med träningen, du får väl också se till att bli filmad (-;

Jenny,Nokia och Leo sa...

Nu har det gått en vecka och dags för nya bilder på fröken tjockis :D