söndag 9 maj 2010

Nu är säsongen igång =)

Ja gott folk nu har säsongen börjat med allt vad det innebär :)
I veckan har faktiskt Våga sprungit LC *fniss* första loppet fick hon springa själv å jag tänkte att det var nog ingen ide´att springa ihop med någon annan hund då hon tog i för kung å fosterland å hamnade i perferin i kurvorna =) Men andra loppet fick hon springa med Torshammarens Mathilda och jäklar vad hon skärpte till sig när hon fick konkurrens! Dom gjorde ett bra lopp båda två! Sen fick faktiskt Nota springa som stödhund åt Torshammarens tiken (tänka er att Nota var lyckligast i världen)! Det bara lyser i ögonen på henne när det är jakt på G! Det gjorde dom bra båda 2 :) I och med att banan inte var så lång fick även Våga springa igen, denna gången med Nota som stödhund, även detta loppet var fint och jag var nöjd med mina flickor!!! Så nu har Våga 2/3 av sin licens fixad, gud va gott det känns att ÄNTLIGEN satt igång! Även Jippie fick prova luren på en rak sträcka, hon är såklart traständ även hon (iallafall när den rör på sig), stolt över att munkorgen inte bekom henne trots att hon aldrig haft på sig en sån innan. Inga bilder då armarna inte räcker till tyvärr... STORT tack till Xsara för all hjälp med hundhållning å hjälp att starta PLUS att du är så härligt sällskap ;-)

I fredags efter jobbet bar det av till Ina å Mindi i Uddevalla, denna gången var det inte för att träna hund! Utan för att vara sociala, det ni! Ina, Cissi, Daniel å jag grillade, käkade å drack gott! Spelade kort å tjötade skit fram tills allt för tidigt på lördag morgon... =) Men välbehövligt å skoj var det! På lördag var Cissi på en tyndlyftar tävling (?) hon var grym iallafall å gjorde 50 reps på 3 olika stationer med 30 kg skivstång (rätta mig om jag är ute å cyklar Cissi) å detta på gott å väl under 5 minuter! Grymt Cissi, you are superwoman you know ;-)

Lördagen gick åt att ta ikapp lite sömn, märks att man blivit lite äldre... Men det blev en go promenad med hundarna mycket lösa längs Egonspåret i Ua sen i räser fart för att hinna till apoteket som stängde kl 17 för att köpa fästinghalsband, vidare till Yvonne å Thomas på Torshammarens för att titta på Chericos bappisar, så söta!!! Å den ena hanen hade så fräck färg! Den var svart i botten med bruna toppar, asball färg! Synd att jag inte kunde stanna längre men jag skulle vidare till garaget då Daniel skulle hjälpa mig byta olja å filter på bilen, TACK!

På söndag morgon rindge klockan å det var tid att göra sig å hundarna iordning till SKK´s utställning i Larv. Nota å Våga fick stanna hemma på jag hämtade upp Pernillas Switcher som jag skulle visa (förutom Jippie). Var på utställningen i god tid å lät Jippie ligga kvar i bilen medans jag värmde upp Switcher och försökte "banda" lite med honom. Jag tyckte att han under omständigheterna skötte sig bra men han föll inte domaren i smaken så han fick en 2a (jag som i mina vildaste fantasier hade lekt med tanken att han skulle plocka ett sista cert...). Satte honom i bilen när jag tog ut Jippie. Har i veckan funderat på min dåliga handling veckan innan och bestämt mig för att om Jippie tycker att det är jobbigt så får jag "step up" åt henne och verkligen vara trygg och tydlig i ringen åt henne. Jag tyckte vi skötte oss riktigt bra och vi fick ett 1a pris för att sen komma 2a med CK bakom Monicas Kokos (Zelig Irian som även blev BT-1a med Cert å blev BIM). Extra skoj var att Jippies syster Lexi kom som 3a, så där stod dom syskonen brevid varann =) Tänk att Jippie baske mig fick ett CK på sin officiella debut!!!

Blev glatt överraskad när jag såg att Vågas syster Miki skulle ställas ut oxå =) Märks att dom är släkt och dom påminner om varann <3 Dom kom 4a i öppenklass å Anneli med Yra skötte sig utmärkt idag å kom R i ökl!
Xsara ställde Storma Afghan som trots att hon hunnit vissna lite fick ett 1a pris!

Tack ALLA för en trevlig dag! Så skoj att träffa så många gamla och nya bekanta, det är änna det som är charmen med utställningar tycker jag, att man har trevligt för det är trots allt en hobby vi håller på med =) Synd bara att det är så många tält precis vid ringarna så det blir svårt att följa bedömningen då jag inte såg mer än tältet framför.

Kritiker:
Nota´s Crew Luxuria "Lexi" 1.3 unghundsklass
"Very elegant bitch, lovely in type, size and proportion. She needs time to mature, very nice head and expression, sufficient stability in front, correct rear angulation, typical feet, needs to develope in body. Lovely colour and condition. Easy mover nice, nice temperament and presentation."

Nota´s Crew Invidia "Jippie" 1.2 CK unghundsklass
"Lovely bitch,very femenine in outline, excellent bone and substance, elegant head with beautiful eye, expression and pigmentation; sufficient stability in front for age, typical rear angulation, sufficient topline, needs to mature on the move and in body, lovely coat and condition, nice temperament."

Bilder kommer förhoppningsvis i veckan.

Nu ska jag anmäla Våga till Vänersborg och till Whippetklubben i Tånga Hed samt Nota å Jippie till Vinthundsklubben i Tånga Hed om allt går som det är tänkt.

4 kommentarer:

Ina sa...

woohoo*ler* Grattis gums. Fina Jippie=)

Storma sa...

Duktiga va vi<3 Nu e de anmält till Vänersborg.... Ewa Nilsen be gentle with us....;)

Anneli sa...

Jätte kul att träffas å stoort Grattis till suveräna resultat på Nota-bebisarna!

Elin Rose sa...

Grattis till dom fina resultaten !!
Hmm men om jag inte minns fel så har Switcher bara ett cert sen innan!!

Vi ses!! Kram

ppssst det har flyttat in en ny liten hund hemma hos oss!
www.sloughi.se