måndag 11 augusti 2008

Torpedos valpar 7+3

Förvärkarna har satt igång

Söndag fm åkte jag hem till mamma och pappa då deras Tilda ( Torpedos Fig Tree Bay) verkade vara på gång att börja valpa. Då denna kull gör min Ebba till gammelmormor och att det är lärorikt att vara med så satt mamma och jag och passade på henne hela dagen. Det kan upplevas lite långtråkigt och "träsmak i röven" att bara sitta och glo i 9 timmar i sträck men det var ändå mysigt att sitta i "valphuset" och prata om livet och hundar :) Vid 21.20 så kom första valpen och när klockan var runt 03 + så begav jag mig hemmåt även om valpningen inte var över. Dumma jobb.... När jag åkte hade det kommit 9 valpar, 6 hanar och 3 tikar, typiskt då omvänd könsfördelning hade varit mer önskvärd :) Duktiga älskade Tilda att ligga så länge med sina mammabestyr! På morgonkvisten runt 08 tiden kom det 2 valpar till 1 hane & 1 tik, tyvärr kom båda dessa under den korta stund mamma inte var där (måste ju sköta sina egna och pensionat hundar) så det var bara hanvalpen som det var liv i. Så är det ju ibland och dom som kom sist hade legat och kämpat/väntat länge på sin tur att få komma ut så antagligen var dom mycket trötta.

Det är så imponerande att dessa nyfödda små liv kan ha så mycket gry i sig ! Det är överhuvudtaget ett litet mirakel att se dom små liven komma till världen =)

Tack Tilda och mamma för jag fick sitta med.




En bit in i valpningen

1 kommentar:

Anonym sa...

Stort grattis till "systerdotterns" valpar:)

Vill även passa på att hälsa till "morsan Ebba" så här på min 6-årsdag;) Jag mår utmärkt och är fortfarande lika "smärt och smidig", förutom några gråa hår på nosen så kunde jag säkert tas för att vara ca 3 år;)
Hälsningar från Tarras (T. Free As Possible)