lördag 25 juli 2009

Jippie back home!

Våga sympatiserar med sin vän.
I torsdags fick vi lov att åka ner och hämta hem älskade Jippie från blå stjärnan då hon hade blivit opererad på onsdags kväll. Dom har satt en platta i ena benet med 7 skruvar och veterinären verkade nöjd med hur bra hon hade fått ihop det. Brottet var väldigt "rent" och därför trodde hon att läkningen skulle gå bra och den beräknades ta 8 veckor beroende på hur bra dom kommande veckorna kommer gå. Dom hade tänkt att släppa henne utan gips då det såg så bra ut och iom att hon redan efter op stödde på sitt ben. Men efter jag berättat att det inte kommer vara så lätt att hålla henne i den stillhet som krävs så satte dom ett gips för säkerhets skull. Vi ska tillbaks om 2 veckor för att ta gipset och då antar jag att dom kommer att ta en ny plåt på benet.
För er som är nyfikna så kan jag tala om att det hade kostat ca 28 500 att hämta ut henne om hon inte hade varit försäkrad men nu gick det istället på ca 5 500 och visst så betalar man dom pengarna glatt, bara man får hem sin hund igen!!!
Jippie verkade ha fått några fans under sin korta vistelse då hon bara hade varit glad och trevlig mot både veterinär och personal och det är gott att höra! Jag tyckte hon verkade få en sne tändning när hon hade fått metadonet men då jag aldrig provat det själv så vet jag inte hur man upplever saker och ting påverkad och det var ju ingenting som hade hängt kvar.

Plattan med skruvar.
Det är rätt mycket extra pyssel här hemma nu när skadan redan är skett, vill ju inte under några som helst omständigheter att något ska hända som förvärrar skadan! Ex så får hon inte hoppa upp på något och absolut inte ner, vilket säkert hade fungerat bättre på mer välartade hundar som inte lever sitt inomhusliv i sängar och andra möbler... Därför är det 100% passning inomhus och grindar för rum med "hopp-upp-vänliga-möbler" om man inte är i närheten. På natten så har Jippie och jag flyttat till köket där vi delar madrass och kommer troligtvis fortsätta sova där några veckor framöver då hon hade kunnat vakna i sängen på natten och hoppat ner för att dricka eller dyl... Tur i oturen så jobbar Martin borta rätt mycket nu så han kommer inte sakna mitt sällskap allt för mycket, plus att han har erbjudit sig att avlösa mitt köks sovande dom dagar han är hemma. Ny bur är inköpt till bilen och det känns skönt att hon är van och trygg att ligga i bilen då hon även kommer få vara 1 timme extra i den per dag så att dom andra vovvarna kan få sin motion när ingen kan lösa av mig. Och så mycket tuggben som hon kommer få nu hade hon nog aldrig innan kunnat drömma om :) Däremot är det jobbigt för Våga och Jippie som är kvälls busare att inte få utlopp för sin trogna vana.
För att se saker från den ljusare sidan så kanske det kan bli bra att klicka Jippie mycket för då får hon trötta ut huvudet utan att fara runt som en galning, det kanske också blir bra att låta henne spåra en del framöver? Däremot så tror jag aldrig att hon kommer få springa på luren.

Ja hon tar det verkligen med förvånandsvärt mycket ro och det är nog värre för mig så nu är på helspänn 24-7. Aldrig innan har jag längtat så mycket till vintern som nu då hon kanske kan fungera som en normal hund igen. Goda nyheter är ju att med rätt rehabilitering och träning hemma så kan hunden bli helt återställd, se bara på Elins Otto som på specialen blev BIS valp!!! Så fantastiskt! Stort Grattis även till Jippies halvsyskon som även dom vann sina klasser alt fick fina placeringar =) Och såklart även stort grattis till alla er andra som fick placeringar/bedömningar som ni är glada över! Längtar tills alla ni bloggare som varit på specialen får kommit er hem till era datorer och uppdaterat lite så man får vart med på ett hörn ;-)
Sagt det innan men värt att säga igen:
Tack till alla er som har hört av er! Det har verkligen betytt mycket!!!
Extra tack till Ina och Stefan för all hjälp!
Och *grattis* till Cissi å Danel till förlovningen!

9 kommentarer:

Sara och Miki sa...

Ser ju så fint ut så med plattan! Finns mycket ben att fästa i och det där läker i ett nafs vet du! Vi saknade er i fredags :) Men jag höll mitt löfte till dig! Kram från oss.

Elin sa...

Tiden går fortare än man tror!

Anneli sa...

Va skönt att den lilla dockan är hemma!!

Agneta sa...

Härligt att höra att det verkar ha gått så bra. :) Ser ju jättefint ut på plåtarna!
kram

Carro H. sa...

Skönt att hon är hemma!! Min Ben här hemma fick benet avsparkat av en hare!! Det kostade 20 500 och hon var INTE försäkrad... Hon är dyr hon :)

Ina sa...

Så länge vi kan hjälper vi till! Läste detta på råhagens hemsida 2009-07-24 20:28:47 - Rallygänget,
Hej!
På Tjörns BK blir det rallylydnadstävling 11 oktober, mer info kommer på vår hemsida lite längre fram.

Vi kör även träningssöndagar för rallylydnad nu i sommar, Välkomna!
Info hittar du under fliken Rally!

http://www.tjornsbk.com/news_1.html

Tycker jag du och Ingeliz skall satsa på=) Så nära och bra!
Full rulle sen igår morse! Stor kram älskade vän

Susanne Lindström sa...

Lilla gumman! Hon ser ut att vara vid gott mod i alla fall. Synd att du inte kunde vara med i Vilsta. Vi hade väldigt trevligt. Ta hand om lillskruttan så kanske vi kan ses nästa år istället! :-)

Elin Rose sa...

Nu håller vi tummar och tassar att all läker som det ska så ni är Back on track så fort som möjligt..

Puh det är skönt att man har sina hundar försäkrade, för det blir väldigt lätt stora summor pengar annars...

Bamse kram till er alla
=^..^= Elin
www.sloughi.se

Tina/Marika sa...

Tusen tusen tack underbara Mickaela.

Hade det varit en wippet som jag skulle vilja ha skulle inte jag tveka om vilken uppfödare jag skulle ha valt... DIG så klart ärligt.

Hoppas allt går bra med sötisen Jippie efter det hemska äventyret. Härligt att ha henne hemma igen kan jag tänka.
Måste ses snart, saknar dig och Ina.

Marika och Nellie hälsar massor och tackar också.