onsdag 15 juli 2009

Vilken träning!

Vi börjar med i tisdags då Annelie kom upp med Yra för lite träning. Både Yra & Nota löper så vi var hyggliga att hålla oss från klubben :) Vi hade tänkt att träna rally med det blev mest annat. Yra å Annelie tränade en del på position å placering, kontakt, slalom mellan benen, inkallning (yra är grym på "sitt kvar"!!!) Notas pass gick på känsla, inte så mycket petig träning utan mer bara försöka höja henne i intensitet, hon måste bli mer sugen på att jobba! Jag kände mig nöjd med våra pass då Nota höll bättre än vad hon brukar =)
Igår skulle Våga å jag träna med Ina å Mindi men korkat regn höll på att förstöra våran planering... Men träningen fick istället hållas i Ina å Stefans garage å det gick bra det med :) Ina har varit på 3e träffen i Canis klicker tränar utbildning och hon hade mycket intressant och bra att komma med, som vanligt! Jag fick en lektion i operant inlärnings ädla konst gällande stimulus kontroll (dvs att "döpa" ett beteende ex sitt, ligg, stå fot, osv). Vi började med stå för Vågas del då det är under ok flyt, först sa jag stå när hon ställde sig (betoning på tå i ordet s) sen sa jag det innan hon hann ställa sig för att sakta se en förväntan på ordet för att få lov att stå =) Skoj! Vi körde korta pass och försökte hålla ett pass på ca 15-20 belöningar = ca 1 minut. Det är verkligen att rekomendera så korta pass i klicker träning dels för att hunden ska vara på alerten när man tränar och att man själv hinner utvärdera sin insats. Efter en längre paus så skulle vi prova att plocka fram "sitt" då det är sällan som Våga bjuder på sitt. Jag tänkte att jag får klicka för allt där hennes rumpa närmar sig backen å detta var såå fräckt för på 10-15 belöningar så hade jag shejpat fram att hon stog på bakbenen!!! Älskade hund va go du är! Så kan det gå =) Hade jag dock tänkt på belöningspositionen så hade jag nog fått fram sitt som jag skulle ha men det kan ju vara fräckt att balansera på bakbenen med!
Tack Ina för ett toppen träningspass!!!
Å tack för fika oxå =)
Idag 10.30 har jag tid hos veterinären i Dingle för att kolla om Jippie fått något dumt i trampdynan då hon har haltat sen i måndags å det ger inte med sig. Hoppas det är något lindrigt!

2 kommentarer:

Ina sa...

Tack själv=) Det var verkligen på tiden att vi träna ihop igen*hihi* Kramiz

Elin sa...

Skönt att Jippies tass blev åtgärdad... hoppas att det läker fort!