lördag 18 juli 2009

Lite nytt

Foto: Mathias Wendt
Jenny med Nokia & Stefan med Robbie från förra helgen när Noika vann 2 cert!

Ja Jippie har ju varit hos veterinären med sin haltande tass och efter mycket om och men så fick dom pillat ut 2 gruskorn som hade kommit in i trampdynan. Då "min" vanliga veterinär är på semester så var jag på en annan veterinärstation denna gång och det är sällan optimalt. Det är verkligen viktigt att ha en god kontakt med sin veterinär. Att känna varandra är ju ett lyx men iaf känna varann gällande relationen ägare-djur-veterinär. Det tog nästan 2 timmar för Jippie att få ut gruskornen och då liknande gjordes på Nota i våras så kan jag jämföra tillvägagångs sätt och Notas ingrepp gick mycket snabbare och lämnade ett finare sår i trampdynan. Så är det ibland.

Kedjesnok.

Lite dramatik på jobbet har det varit i veckan då en kedjesnok rymde (och hittades igen). Och i fredags blev jag ombedd att gå ner till ladugården för att kolla till ett förband/spjälkning som dom som jobbar där hade lagt på en nyfödd kalv som brutit benet när den kom till denna värld. Vet inte hur jag ska skriva för att det ska låta "rätt" för det var så många känslor på samma gång... Jag tyckte tex att dom borde ringa veterinären så att dom kan spälka/lägga förband och ge stackaren smärtstillande och om dom inte gjorde det så kunde dom likaväl avliva kalven på studs. Fy jag mådde dåligt över detta hela dagen men fick ett sms på kvällen av en av tjejerna som jobbari ladugården att veterinären var inringd vilket ju var bra men varför vänta i så många timmar? Tänk själv att ligga med brutet ben så länge... Jag vet att den är ett annat typ av tänkande gällande produtionsdjur men skillanden borde väl inte bli mils vid?

Nu till roligare saker!
Igår var Ina å jag först på kina restaurang för att sen gå på bio för att se Harry Potter. Det var längesen jag var på bio sist så det var toppen! Filmen var bra och hade det inte varit för ungarna bredvid mig som hade riktigt svårt att sitta still ("#"&%*") så hade det varit kanon =)

Foto: Mathias Wendt
Ida med Whippe & Jenny med Nokkisen =)

Och dagens roligaste nyhet är att Ida idag varit till Kalmar whippet race för att ta licens på Whippe. Det slutar med att han får springa i A final!!! Av 80 anmälda whippar! Jättegrattis Ida!

4 kommentarer:

Elin sa...

Oj va Whippe är duktig!

Du den där kalven borde ha fått ett nådaskott... sånt där slutar sällan bra... belive me I know!

Jag är solbränd som en nykokt kräfta efter hela dan i solen idag... jag ska tanka ur bilder kameran så jag kan lägga ut bildbevis på BIS finalandet :) det gick ju inte hela vägen idag dock men det är alltid pirrigt och skojigt att gå in i stora ringen :)

Anna-Carin sa...

Man kan undra när folk ska förstå att även djuren har känslor.

Ina sa...

TACK TACK TACK för all hjälp!

Elin sa...

Jag tycker att de blir skönt mosiga av att klicka lite... jag har gjort en mindre target också och har lagt slutnivån på uppgiften att de ska stå på den och söka ögonkontakt innan det blir godis. Men eftersom jag gör det för sällan så får jag oftast bygga upp Briam från att titta på den till att vi kommer till slutet. Otto börjar alltid med tass på medan Briam tror att han bara behöver titta på den...sen lossnar det ju steg för steg :) de viktiga för mig är att de provar sig fram vilket bevisar att de tänker! Jag älskar bilden där Briam sneglar på mig med båda tassarna på...du får se hur roliga dom är när du kommer hit nästa vecka!