fredag 30 april 2010

tävling, jobb å träning

I söndags bar det av till Uddevalla för att titta på Ina & Mindis debut i appellen!
Spåret såg vi aldrig men lydnaden fick vi se =) Hehe jag fick äran att filma, oj vad jag inte är på stadig på handen får jag säga, kanske tur att det inte blev någon veterinär skola för mig... Cissi var fotograf till bilderna nedan :)
För att göra en kort sammanfattning så kan jag säga att jag har nog aldrig sett Mindi prestera sämre på planen, vilket kanske låter elakt men det säger mer om hur jäkla bra hon går annars med tanke på att dom blev uppflyttade till Lägre på sin första tävling och kom 3a totalt!!! *GRATTIS*



Efter prisutdelningen åkte vi från en brukshundsklubb till en annan, till kära Råhagen :)
Jag tog ut Nota på ett kort och oseriöst toppenpass!! Jäklar va bra hon jobbar när jag är på "skoj" humör. Linförighet, inkallning, backa, liggande under baklänges marsch, tror vi gjorde hindret med.
Sen fick Våga komma ut som var duktig men aning okoncentrerad, fast vi har inte varit på Råhagens plan på säkert 6 månader så det är lugnt. Fint fritt följ bjöd hon på, tränade lite ingångar och provade "bågen" vid hindret dvs Ina på ena sidan hindret och jag på andra (hindret mycket lågt). Sen ska hon frivilligt utan lockning välja att hoppa över hindret mellan oss för att få klick å godis, sen flyttar Ina å jag oss sakta för att Våga ska välja att hoppa över hindret istället för att springa mellan oss (svårt att föklara...) Men som det lilla underbarn gällande klickerträning hon är så fixade hon det tokbra!!!



Lilla Jippie fick oxå komma ut lite, tror hon blir min lock å lur hund :) Hon bjöd på bra fritt följ, tränade lite stå kvar och inkallning mellan Ina å mig. Sen kom det hundar in på planen som skulle ha kurs så då bröt jag träningen medans den fortfarande var fokuserad :)
Nota fick ett sista pass med budföring, får ju börja träna inför rapporten ;-) Nota hade en "golden-day" jäklar va hon sprang på "marsch" gjorde bra ingångar både hos mig å Ina! Guld! När den vovven är på rätt humör är hon faktiskt riktigt bra!



Efter träningen tog vi alla hundarna och gick på promenad runt Bjursjön :)
Riktigt gott och vet ni, våren är här!!!
Och Våga badade från flytbryggan =) Jippie å Mindi var lösa å sprang å lekte, vi stod på bryggan å Våga tänkte att hon oxå ville vara med å leka "plums" rätt ner i vattnet, vad förvånad hon blev! Vi med!! *Fuck* varför var inte kameran med? haha skoj var det iallafall!
Kände att det stack till i hjärtat på mig när vi var vid Bjursjön, SAKNAR DIG PEBLO! Vatten är ju änna Ebbas rätta element, tänker på dig vännen min!



Ja det har varit en härligt hundig helg, aj lajk!
Tack Ina för sällskapet å hjälpen i Jönköping och STORT GRATTIS till uppflyttningen!!!



Veckan har förutom jobb erbjudit lure träning i Bröndome =)
Våga sprang 2 lopp, det första sprang hon bra men utan att växla, följde trasan men vågade inte riktigt satsa. Andra loppet var hon sig lik, då hittade hon växlarna och sprang BRA! Härligt!!!
Veckan har oxå bjudit på ett kattjage som heter duga! Grannens förbannade vita katt säger jag bara! Och sura miner för att "Jokkes" dyra vinthundshalsband för 370 spänn inte håller för en whippet som bestämt sig för att motionera katt aset. Bara tur att det var här på området och inte där det är mycket trafik! Rivna öronlappar och trasiga trampdynor blev resultet, å katten klarade sig...såklart...



Har även varit på ett mycket uppskattat valpbesök på kennel Adagio! Terrie*Nokia valparna har nu fyllt 8 veckor och ska ju flytta till sina hem så jag är såå glad att jag fick se dom innan dom flyttar. Det var många valpar att titta på, 10 stycken för att vara exakt! Jag tycker whippetvalpar är "svåra" att titta på, så ju fler bappisar man får se och ju mer man får höra vad man ska titta på dessto bättre! Det är verkligen guld för en nybörjare som mig! Flat valpar har man ju övat upp ögat för men whippet valpar är fortfarande kluriga! Kul var att tiken och hanen som varit favvisar från början fortfarande var det live, men med hård "konkurrens". Kan lova er att det är ännu svårare live när dom är 3 dimensionella, jämfört med på bild! Sen att dom var jämna och bra på sina sätt gjorde det inte lättare! Hade en trevlig, givande och lärorik kväll, TACK Stefan! Imorn kommer Jenny och hämtar sin guldklimp <3 ska bli skoj att följa honom på deras blogg!

Nu ska jag sätta igång å packa grejer tills imorn då Jippie gör sin inoff utställningsdebut på Vara/Grästorps bhk. Är lite hmm då det verkar som Jippie kopplat benbrottet till kombon hundar+människor, inte så att hon är i flykt men hon är inte helt bekväm... ser det där lilla bakåt lutet i henne så imorn får bli en trevlig "mata" stund inne i ringen, just for fun you know ;-)

1 kommentar:

Ina sa...

tack för de fina orden och all hjälp=) Men håller med. Sämsta lydnaden någonsin:P Syns imorgon vännen min. Kram