fredag 6 april 2012

Borås djurpark


Tillsammans med Uddevallas Praktiska Gymnasium hade mina elever och jag 2 underbara dagar på Borås djurpark! Under tiden bodde vovvarna hos mamma på hunpensionatet och skötte sig utmärkt, även om jag är en mes å saknade dom som bara den...


Tigerskalle.
Tisdagen började med att vi möttes på skolan kvart över sju för avfärd till Borås där vi skulle börja kl 9 med info om parken samt etologi/zoologi.


Så cool!
Detta är ett fotavtryck från en bakfot på en elefant!!!
Skulle vilja ha den som en tavla!

Skelett från en giraff bebis.
Som ni ser så har dom inga tänder i överkäken och dom små hornen är lösa när dom föds för att senare förbenas och växa ihop med skallen! Naturen har då tänkt på allt!


Gibbon apa, den apa som jag brukade likna min älskade och saknade morfar Sture med <3


Tiggeli-tigern!


En lejonhona som påminde om Tilda :)


Vacker lejonhane.


Parkens grundare Sigvard Berggren med "sitt" lejon Simba som han tog med sig till Sverige efter en resa i Afrika! Simba levde och härjade fritt i skogarna runt Tossered. Efterhand hade Sigvard samlat på sig fler och fler djur och Borås kommun tyckte att han skulle få mark för att bygga en park, och på den vägen var det!
Parken firar 50 år i år så ta gärna en titt och skänk en slant till något projekt när ni är där.

sydafrikansk pälssälar, hos dom visade skötarna upp hur dom använder operant/positiv inlärning för att lättare kunna hantera och sköta djuren!


Under tiden stal dom här otränade tiggarna mitt hjärta och uppmärksamhet! 2 gråsälar och en atlant säl.

Ehh jag vill oxå ha lite fisk, tack!


Stora brunbjörnshanen.


Björnkram?

Elefant fotvård med hjälp av target sticks! (positiv inlärning). Ingen ide att jobba emot 6.5 ton elefant tjur, enklare att jobba med :)

Trubbnoshörnings tjej med Lena, våran guide och som hade djursjukvårdsdelarna. 
Elverna och även jag fick klappa denna skönhet, sträv som den på kroppen men mjuk och go bakom örat!

Tisdagens lektioner pågick fram till kl 19 på kvällen så vi var ett mört gäng som checkade in i våra stugor på kvällen!
Upp tidigt på onsdag morgon för städning av stugor, frukost och sen ytterligare en heldag i parken, onsdagen var mer praktisk och vi fick kolla runt på dom flesta ställen backstage, se elefant tjuren få sin dagliga fotåvrd, klappa noshörning, se på sälträning, tigermatning, se 3 veckors lejonungar och massa annat! Dagen avslutades med filmer från födslar i parken, inte alltid så enkelt samt diskussioner om etik och moral.
Tack för 2 toppendagar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag läste sigvards bok "mitt svenska afrika" när jag var runt tolv år och blev helt betagen! otroligt fascinerande. djurparker däremot kan jag inte stå ut med!

Anneli, Chico o Yra sa...

kan tänka att ni har haft det supertrevligt! så jäkla intressant! Har nog aldrig sett ett skelett le innan som giraff-bebisen.
Mmm... det där med etik å moral kan vara väldigt klurigt å kluvet å jävligt svårt! Men mycket nyttigt

Whippeten Nota sa...

Åå det är en intressant diskussion :) ! Djurparkers vara eller inte vara! Största önskan är ju att djurparker inte skulle behövas, alls. Det är stor skillnad på djurpark och djurpark och tacksamt nog så har kunskapen om djurs naturliga behov och beteenden ökat dom senaste 10-15 åren. Ska man ha icke hotade djur i parker? Bara hotade? Hur hotade? Bara djur som är med i utplanteringsprojekt? Inte alls/låta dom dö ut? Osv. kram