måndag 30 april 2012

Underbar dag!

Nu är det snart kväll och jag ska ta och fixa lite mat men denna dagen har jag hunnit med så mycket bra!!!
Mys i soffan med trötta och nöjda hundar och på tv är goingarna Ola-Conny & Morgan, gött sköna är dom :)


Fint väder har det bjudits på idag så vovvarna och jag tog oss en sväng, kollade en stig i en skog innan vi gick vidare på den planerade promenaden, vi var ute i nästan 2 timmar, härligt!
Min mobil har badat (ofrivilligt) och fungerar inte så bra efter det men jag tror linsen på kameran blev tvättad för kameran funkar bättre än någonsin! Ovan är det Nota och Jippie som fick span på nåt *älskade*

Lilla Lun fick åsså spanat lite!

Även idag fick jag tummen ur r*va och lagt ett personspår till Jippie, debuten var igår i en skog ca 100 meter långt/kort och hon gick inte fel mer än på någon meter, mycket bra jobbat! Idag la jag spåret på en äng, ca 150 meter rakt, även över en stig där folk går, och hon gick super även där! Lite långsammare/mer noga och tog en liten paus med klappar från mig och sen klockrent :) Får för mig att hundar som gått viltspår har svårare för att spåra långa raksträckor, Nota tyckte det var jättekonstigt och letade efter vinklar efter ca 30-50 meter, nån mer som har erfarenhet av det?
Har ju varit i valet och kvalet om jag ska spåra med Jippie, hon har alltid haft en bra näsa och använt den väldigt gärna och tycker varken att hon spårar mer eller mindre sedan vi tog viltspårschampionatet. Men med tanke på hennes duktiga näsa är hon svårare att ha lös och nu börjar djuren i skogen få smått så nu får det bli spårning i ordnade former, på persondoft. Tror varken det kommer göra till eller från gällande hennes generella jaktdrift så why not?
Inte nog med det så har Luna och syster Idra rejsat och lekt och efter dom så tog jag även Nota & Våga som fick busat dom med :) Ett plus är att Notas sele sitter lite lösare och en midja börjar synas, gott om hon kan komma ner på sin idealvikt igen, hon ska ju vara fit for fight till veteran klass nästa år!
Imorn blir det rundbana i Borås, återkommer om det =)

Inga kommentarer: