torsdag 9 augusti 2012

Bappisarna är här!

Det är lite roligt att dom valde att titta ut den 9e augusti *hokus pokus* =)
 
Men det gjorde dom iallafall och Jippie bröt trenden med att valpa första valpen under tiden jag sover.
Hon väntade så vänligt till runt 8 tiden imorse och inte ens då gjorde hon särskilt mycket väsen av sig men det var då hon fick flytta ner från sängen till valplådan :) Det var även vid den tiden som Ingela kom hit för att hålla mig sällskap, tack för det! =)
Valp 1 var en blåbrindle tik som kom med rumpan först, tog säkert en timme på sig den lilla rackaren! Klockan 9.52 med vikten 284 gram.
Valp 2 var en blåbrindle hane som även han kom med rumpan först. Klockan 10.07 med vikten 284 gram.
Sen tog Jippie sig en paus innan hon satte fart igen. 
Valp 3 var en bluefawn tik även hon med rumpan först! Klockan 10.54 med vikten 300 gram.
Valp 4 var en blåbrindle hane som kom med huvudet först! Klockan 11.09 med vikten 280 gram.
Valp 5 var en svartbrindle hane som även han kom med rumpan först. Klockan 11.38 med vikten 310 gram.
Till sist kom valp 6 en tik med huvudet först, hon ser ut att bli röd (svartpigmenterad) hon kom 12.13 och med vikten 320 gram.

Tänk att ytte pytte lilla Jippie har burit på 6 små krabater! Och tänk så liten hon blev igen när dom kom ut, högdräktiga whippets ser faktiskt i ärlighetens namn aningen suspekta ut :)
Och så duktig hon är med sina små!
Force of nature!
Helt otroligt vad dessa kroppar klarar av, helt av instinkt för även om jag pratade med henne under hela tiden så är det ju mer för min skull än för att förklara något av värde för henne :)
(men jag tror allt att Ebba var med en stund idag).
Rent statistiskt sett så föds (beroende på källa) ca 40 % av alla valpar med rumpan först och jag fick 4 av 6 med rumpan först! Och en av de som kom med huvudet först kom dessutom upp och ner! Men så har dom haft ett ordentligt party i Jippies mage den senaste veckan... ;)
 Jippie med sina bappisar!
Det är så fantastiskt otroligt att få vara med om en valpning, att få se dessa liven komma till världen, ta sitt första andetag! Var och en av dom är ett eget litet mirakel, jag är lika imponerad varje gång!
Nu håller vi tummarna för att allt går bra och att alla äter och växer som dom ska!
Dom ligger så gott och sover med Jippie nu bredvid sängen och jag tror jag följer deras exempel och tar mig en liten lur jag med :)

4 kommentarer:

Storma sa...

Å så kanon de verkar ha gått!! Grattis hjärtat å grattis till nya mamman och mormor<3

Sofie sa...

Vad skönt att det har gått bra :) Och vad härligt att de äntligen är här,

Krama mamma jippi och valpisarna från oss

Sofie sa...

Vad skönt att det har gått bra :) Och vad härligt att de äntligen är här,

Krama mamma jippi och valpisarna från oss

Anneli, Chico o Yra sa...

Hurra hurra hurra för Jippans bebisars födelsedag!!
Små goa marsipantassar som man kan snusa på! Jag e kär...!! *kram*