onsdag 18 augusti 2010

Rundbana Alingsås

Alla korten är tagna av Malin Blad!
Jag håller ett krampaktigt grepp om Våga och väntar på att "haren" ska komma farandes.
Igår mötte jag upp Ida med Whippe i Åsaka för att sen åka efter henne till Alingsås, där vi mötte upp Malin Blad med Inez, Maggan å Erika med Lexi å Leia och Xsara, Christoffer, Elias med Afghanen Storma.
Som alltid när man är ny i ett sammanhang känns det bra att ha någon att fråga och jag tror att Ida fick 100 frågor =) Extra roligt var att träffa Gunni å Putte från Keops kennel, där jag hade APU för 8 år sedan!
Efter många hundars lopp var det dax för oss nybörjare. Våga hade fått stå och titta på när andra lopp gick och var väldigt tänd (när hundarna sprang förbi).
Väl inne på banan så skulle vi göra handsläpp när haren åkte förbi, haren kommer farandes jag släpper Våga, hon springer efter OCH vänder tillbaks till mig??! Matte får springa med Våga en bit, provar handsläpp igen, får springa med osv... FUCK! jag vet ju att hon kan springa!
Men då är dom rutinerade arrangörerna smarta och binder på en ny påse (hare) på maskinen, nytt handsläpp och Våga springer som en tok =) ! Hon fick springa knappt ett halvt varv och klarade hela kurvan utan problem, SKÖNT.
Har aldrig varit orolig för att hon ska strunta i att springa efter en lure och blev därför så förvånad när hon inte fortsatte följa luren men när jag fick se det lilla som var kvar efter "haren" så förstår jag att hon fick 0 synretning men ändå startade då hon kopplat ihop maskinen men springandes hundar.
Efter Vågas lopp band dom på ytterligare en påse och allas hundar sprang kanon!!!
Det här var riktigt skoj och ska göras fler gånger!
40 kr per hund kostar det och det är träning (i stort sett) alla tisdagar kl 18 fram tills snön kommer.
Try it, you may like it!
Nu håller vi tummar å tassar för Ida å Whippe som ska tävla i SM i Kalmar i helgen!





4 kommentarer:

Anneli sa...

Ja e allt lite avis på er för gårdagen men va fasen! Vi dyker upp vi me nån gång!
Det va nog meningen att vi skulle slappa i soffan hela kvällen. *ler*
Så klart att duktiga Vågisen behövde en ny påse! Man kan ju inte bara springa efter en pinne! *leer*

Whippe sa...

Hejsan! Å fint du skrivit om "våran" tisdag! Å tackar för lyckönsknngarna på SM i Kalmar i helgen, tror vi får tufft motstånd så det kan behövas!

Lena Olsson sa...

Kul att ni var så många med whippar som kom till Alingsås.
Nu får ni se till att ta licens på hundarna så vi får flera whippetlopp på våra tävlingsdagar.
Hoppas vi ses snart igen i Alingsås.

Ina sa...

Skoj skoj ju:)