lördag 14 augusti 2010

Underbar Lördag!

Först å främst, alla bilderna är ärligt snodda från Ingelas sida http://www.hoffemindi.se/ =)

Efter en tack och lov kort första arbetsvecka så lyckades bilen gå igenom på sista chansen på bilbesiktningen!!! Enormt stort TACK till Daniel för all hjälp! Nu har bilen fått ny kamrem, nytt ok vänster fram, nytt hjul lager vänster fram samt blivit svetsad i downpipen vid lambasonden så nu är även avgasvärderna bra igen! Förutom att dom billiga 2orna har blivit fixade! Och att Daniel ett tag dubblade värdet på min bil när han tappade sin förlovningsring i motor rummet:) Tjohoo I love my car!


Tilda med sin son Budda vid Igelsjön.
Efter besiktningen så träffades Ina å jag på Willys och handlade för en mysig fredags kväll. Efter det åkte vi till skogs där Ina gick ut ett spår åt Mindi och sen var snäll å var "figge" åt Nota i hennes spår. Nu är det som så att Ina inte gick spåret som jag hade tänkt (av just den anledningen att jag inte ska veta vart spåret går...) Nota var tänd som vanligt och hade en ny spårstil för dagen som borde kallas för "spårsök" :) haha hon bara doppade nosen i backen var 15e meter och däremellan gick hon på högre vittring... Jag var efter ett tag rätt övertygad (iom att jag trodde mig veta vart spåret gick) att vi var helt lost å att hon spårat på nåt annat men så var inte fallet. Lilla Nota hittade sitt spårslut=Ina och var såå glad! Varför spårar jag inte med Nota inte oftare?


Alla ska bada! Eller bli blöta iallafall =)
Efter att hundarna fått sitt så vankades det hemmagjorda hamburgare här hemma *mumma*, bra förslag Ina! Vi såg på film å softade, på kvällen bar det av till garaget i Uddevalla för ytterligare lite social gemenskap och ännu fler skratt =)

Tilda å jag.
På lördagen åkte vi till Hunneberg där vi träffade Cissi, Stefan å Berit för hundträning.
Hade varit förbi mamma innan och hämtat Tilda då vi kanske ska starta på jaktprov snart, tänkte jag skulle "känna" av henne lite.
Vi åkte iväg till det ställe där SSRK hade sitt jaktprov nyligen och använde oss av markerna där. Budda fick ett sök och 2 linjetag, han jobbar som vanligt med enorm fart och intensitet, mycket motor och få växlar men så är han inte så gammal än heller.
Cissi var snäll och kastade dummies åt Tilda *tack* först fick hon 4 dummies på rad för linjetags träningen och det löste hon bra, hon jobbar bra men farten är väldigt långsam med mig men jag hoppas att med säkerhet kommer fart. Säkerheten som i att lita på oss som ett team.
Lite senare fick hon en enkel och en dubbelmarkering. Enkelmarkeringen gick bra men hon knallade 2 gånger på dubbeln men jag lyckades bryta henne och gick å hämatde dummiesen själv... Körde aldrig nåt sök då jag vet att hon kan använda näsan och inte verkar ha några tendenser av att byta dummies. Plus är hennes lugna sinnesstämning, mjuka mun och duktiga näsa. Minus är stadga vid retning som fallande dummies samt dåliga fart.

Mindi och Dixi fick oxå använda näsan =) Då Mindi fick 2 uppletande "rutor" och Dixi fick 2 enkla personsök. Missade dock hoffarnas framfart i skogen men Ina verkade nöjd! Extra roligt att att Mindi fått tillbaks sin glöd igen och därmed speglar sin matte att dom är på G igen!!! =)


Väldigt bra träning var det för whippet prinsessorna idag att få vara med och vara uppbundna när dom andra hundarna jobbade. Något som aldrig tränas annars! Jippe å Våga tog det hela med ro men Nota kände sig oerhört bortglömd och surade för att hon inte var in center of attention :)
Bad Stefan springa iväg och gömma sig för Våga i skogen, hon avgudar ju sin Stefan! Kom på att det var första gången för Våga så hon skötte sig bra när hon väl förstod att hon fick springa ifrån mig och blev såå lycklig när hon hittade Stefan i skogen att det blev flera ärevarv och massor av svansvift!


Tilda på väg in från linjetag.
Även Berits lilla Goldenvalp Myra (?) fick visa framtassarna efter ett bra passivitetspass. Oj vad duktig hon var! Hon fick en markering som hon löste kanon! Lite lätt avensjuk på den lilla arbets Myran som vid 13 veckors ålder kan sitta kvar på kommando när jag kastade iväg dummiesen åt henne, haha det kan inte ens Våga eller Jippe =)

13 veckors Golden och "arbetsMyra"!
Efter träningen åkte vi till Igelsjön för badning av hundar och allmän njutning av det underbara vädret. Mindi, Budda och Tilda simmade och badade, övriga vovvarna sprang mest runt och gjorde annat. Hade inte alla lösa samtidigt då det skulle bli ett himla rejs eller vad sägs om 3 whippar, 2 flattar och 2 hoffar? (Berit och lilla Golden valp hade åkt hem). Våga råkade ta sig ett litet dopp hon med =) Inte varken särskilt planerat eller uppskattat men rätt kul att se hennes förvånade min! Sen fick faktiskt alla whippar varsitt dopp i sjön där jag var den elaka tanten som lyfte ner dom i det ljumna vattnet. Det var längesen dom fick ett bad så nu kanske dom klarar sig till jul? ;-)
Svårt att förklara dagens känsla mer än att jag hade en toppendag, helt underbar! Så härligt när hundarna fått sin stimulans, träningen har gått bra, sinnes stämningen är i balans, goda vänners sällskap, gott väder, fina omgivningar! I like!!! Alot!!!!

Budda på väg in med en dummie.
Får erkänna att jag är imponerad av Tilda! Hon är så oerhört trevlig! Bara det att jag kan hämta henne från mamma och hennes flock och deras rutiner och ta med henne på träning, att hon jobbar för mig, att hon så snabbt och omärkbart anpassar sig till den nya gruppen hundar och alla dom nya förutsättningarna som skiljer sig så mycket från hennes vardag. Det är faktiskt inte en självklarhet.
Nu på Söndag är det valpträff =)
Vi ska ses på Hunneberg och lägga spår, så det borde bli ett nytt blogg inlägg snart med lite bilder från träffen!

1 kommentar:

Ina sa...

Super dag helt enkelt som inte går att sätta ord på nä. Snart igen tycker jag :) Nu skall ja göra det sista innan ja skall åka iväg. Ha en toppen dag idag:) Kram