söndag 14 juni 2009

Vårgårda 13-14/6



Lite smått trött såhär på söndagskväll efter 2 dagars utställning men känner ändå att jag vill dela med mig av helgen =)

På lördagen hade vinthundsklubben utställning och jag åkte dit med valpköpare Nathalie med sin älskade Alexia (NC Ira). Dom skulle tävla i valpklassen och gjorde detta mycket duktigt! Alexia blev oplacerad med denna kritik: 6 månader gammal. Väldigt ädel tikvalp som kunde varit långt mer genrös i sitt linjespel, ger ett något högbent intryck. Feminint huvud, tillräckligt lång hals. För avfallande i överlinjen. Moderat vinklad fram och bak. Önskar långt mer kraft i rörelse. Härligt temperament. Utmärkt päls och kondition.
Domare för dagen var Åge Gjetnes på tikar och det var bara 3 tikar som han tyckte var värda ck den dagen och många blåa band delades ut. Visst jag tycker att det är toppen med domare som står för sina åsikter och jag skulle tycka det var väldigt intressant att höra vad han var missnöjd med. Dock tyckte jag att det var en mycket hårdare bedömning än vad vi är vana vid. Skoj är däremot att han tyckte att hanarna höll en mycket högre kvalité =)

Alexia on the move.

På söndag (idag) så åkte Ingelis med Vega (NC Superbia) och jag med Nota åter till Tånga Hed för att denna dag bli bedömda av Jessie McLeod (domarna dömde hanar ena dagen å tikar andra dagen="bytte kön") på whippetklubbens officiella utställning.
Jag ställde lilla Vega som jag lät få vara den lilla busvalp hon är. Hon lattjade i ringen å tyckte det var ganska tråkigt att stå still men hon fick hålla på. Perfekt kan det vara när hon är äldre huvudsaken är att det är lattjo nu :) Vega kom 3a i sin klass med HP å fick denna kritk: She has a nice head and earset, good expression, she has scopy outline. Enough depth and good rear angulation. Moved well coming and going.
Förhoppningen var att få ett HP och det fick hon så Ingelis å jag kände oss nöjda!

Sen skulle Nota in i bruksklass där hon kom 2a med CK å denna kritik: She has a very pretty head, dark eye, pretty ears, she is very balanced, good topline and underline, strong well muscled rear quarters, she moved well in all departments.
Jag är nöjd med Notas CK och hennes kritik å extra förtjust i att hon var pretty på många ställen :)
Kan ibland fundera på om det hade gått bättre för oss om hon hade tyckt det varit roligt och rört sig med mer drive och haft mer utstrålning men detta var ändå hennes 7e raka ck så jag är nöjd med mitt lilla "ålerens" ;-) I bästa tik blev vi oplacerade och Nota tyckte jag kunde behålla min jävla köttbulle och la sig ner 2 gånger när hon stog uppställd... Jag har lovat henne att slippa utställningar ett tag framöver =)

Extra skoj idag var att Maggan å Erika dök upp med Lexi!!! Jag har inte sett henne sen hon leverades och jag tyckte hon såg supersöt ut! Hon och Vega är väldigt lika i typ och uttryck. En riktigt glad skit var hon oxå å det är alltid roligt att se och det är alltid roligt att höra när ägarna är nöjda med sin hund, enda gången Maggan funderat på att "reklamera" henne var när dom märkte att klorna börjar bli mörkare *hihi* Så hon verkar vara en väldigt snäll tjej! Såklart glömde jag kameran idag *fuck* så jag fick aldrig tagit några bilder på henne men vi ska försöka planera in en träff till sommaren :)

Det har varit en riktigt rolig hund helg och många fina hundar att vila ögonen på å många trevliga människor att prata med! Tyvärr så var inte vädrets makter på våran sida för lagom till finalerna så öppnade sig himlen och regnet bara öste ner, blixtarna lös omkring oss och åskan mullrade, hade det inte varit för att jag blev blöt så hade jag bara njutit =)

Måste skicka ett GIGANTISKT GRATTIS till Ina å Mindi som idag gick och blev BIM på deras RM(?) !!!
Å till våra klubb kompisar Ingela och Marika som kom 5a resp 11a i SM lydnad!!!!

Å så håller jag tummarna för kompisen Xsara (matte till Storma å co) som idag fått värkar å kanske blir mamma idag =)

Pussar å kramar på er!

1 kommentar:

Jenny,Nokia och Leo sa...

Kul o ses idag =) och så fina och goa dom är Lexi och Vega. Jag gillar Vega skarpt! Synd att jag inte fick se syster Våga och lilla Jippie. Hur länge ska du hålla dom inlåsta i garderoben va?? hi,hi