måndag 3 augusti 2009

super najs träning!

Idag blev det träning i Inas garage då regnet inte ville sluta falla ner på våra regn trötta huvuden. Men vad gör det när det gick så bra =) Dessutom gick det utmärkt att få bilen igenom besiktningen idag! Till och med det som är fel fungerade =) Dock vill bilen inte låsa sig längre... Får ta tag i det tomorrow!
Vill verkligen rekomendera att träna i pass som är 1 minut långt för att sen ha 1 minut vila och upprepa så att du får 5 min träning för att sen ha en längre paus. Jäklar så mycket effektivare träning man får!!!
Ina körde stimulus kontroll med Mindi på sitt, tass target och ner (ligg från stå) det går "gör" bra för dom och hade det inte varit för att Mindi är så het så hade det nog till och med gått lite ännu bättre (men det ska man inte klaga över).
Med Våga tränade jag flyt i sitt och stå och det gick bra, bäst i sitt där vi började med stimulus kontroll. tyvärr har hon tappat stå lite men det kommer nog upp sig snart.
Jippie fick prova lite tass target och finger target, hon är duktig men överväger hela tiden belöning kontra ansträngning... Fast vad gör det? We´re in it for fun!
Tok tanten Ebba fick också komma ut och röja loss lite, det går inte att annat än skratta åt hennes forcerande energi och försök, hon är för söt! Tänkte använda henne för att se vad jag gör för fel när jag klickar för att apportera/hålla men med tanke på flattens medfödda bära/hålla läggning så fick jag inte så mycket till svar.
Nota fick också prova lite och oj så sugen hon var!!! Då är hon rolig! Körde flyt i sitt med henne med och det gick så kanon att jag började med stimulus kontroll där med =) Provade även apporteringen med henne och hon var duktig men främst så fick jag hjälp i att se vad jag gör fel och det är att jag säger tack/klickar när hunden tänkt att släppa å det gör jag för att jag inte vill misslyckas. Men dum som jag är så befäster jag ju fel beteende och misslyckas ju i längden men nu vet jag om det å får tänka mig för! Ska även tänka på mitt kropps språk för att tydligare visa hunden vad jag vill.
Tack Ina för en toppen träning (som vanligt)!
Så ska jag även berätta om när jag ringde blå stjärnan i fredags då jag tänkte höra hur/vad jag skulle göra om gipset skulle bli lös(are) under helgen, just in case. Jo då får jag till svar att jag ska komma in nu på en gång!bums, helst igår och akut dessutom !!! Jag fick klump i magen och tänkte "jaha men jag ville bara höra OM det skulle vara som så att..." Så jäkla hysteriskt. Jag har rätt gott om sunt förnuft (egen åsikt) och förstog inte paniken. Ringde mamma och rådfrågade henne och ringde även "våran" veterinär som tog det mycket lugnare å sa att om det skulle hända nåt i helgen så får jag ringa deras distrikatare. Fick även reda på att det var okej om jag flyttar Jippies fortsatta brutna ben vård till dom (Vara veteinär station) och det kändes riktigt gott! Det kanske är skillnad på stads folk och lant folk? Eller så är det så enkelt att "min" veterinär känner mig och hur jag är med mina hundar och stora blå stjärnan har ingen aning och har säkert så mycket nötter där att det är bättre för dom att be folk komma in i tid och otid (better safe than sorry?) I övrigt så går det bra för Jippie med sitt ben, jag måste dock låta henne få mental stimulans för att hon ska hålla sig lugn. Som i helgen då vi åkte upp till klubben och satt passiva och tittade på när det var träning där, På lördagen så var hon faktiskt berörd, både till platsen och hundarna, är ju iofs inte konstigt om hon har någon minnesbild kopplad till smärtan sen sist. Men redan på söndagen så var hon till 95% som vanligt så det är nog mer bestående (mentala) men hos mig än för henne. Jag försökte ex träna Våga på söndagen men det gick skit verkligen och jag tror att det till stor del var att Våga kände att jag var annorlunda?
Imorn ska jag ta tjuren vid hornen och möta min ångest genom att åka till klubben och ha ringträningen (då är det 2 veckor sen det hände). Hoppas att allt går bra som det ska och brukar så kanske olust känslan släpper lite mer!

2 kommentarer:

Ina sa...

We are awesome*haha*

Ina sa...

Snäll du e. Ja, den filmen hade vart rolig och se.. Min e lite suddig tyvärr:P Jo, vi skall väll allt kunna prestera snart vi med*hehe* Ha en toppen dag idag! Kram