lördag 14 juli 2012

Jippie ÄR dräktig!


Äntligen visar Jippie inte bara psykiska utan även fysiska symptom på sin dräktighet =) Måttet runt magen har ökat med 6 cm på en vecka och matlusten letar sig tillbaka. 
Nu börjar man fundera på hur många som finns "därinne", vad det kan vara för kön, vilka färger dom har, undrar hur dom kommer vara :)
Och undrar hur gott det kommer vara att ha valpar i ett hus?
Första kullen hade jag ju i radhuset, det gick fint men man var ändå lite orolig när valparna drog igång som ett gäng fiskmåsar på natten. Nu sa grannarna iofs att dom inte vaknat eller hört nåt men man var ändå lite nojjig. Den kullen var ju även född i slutet av november så utevistelserna var få och korta men å andra sidan så hade dom snart tillgång till hela huset att härja i =)
Sen var det senaste kullen i lägenheten, det var spännande! Och det som var spännande var just valparna ljudnivå, helst nattetid. Jösses att jag inte hade blödande magsår :) Tyvärr blir ju det även lite av en negativ spiral då valparna hade möjligheten att se sambandet; gapa som en stucken gris = matte kommer springande. Den kullen var ju född i mars så det var perfekt för att ta med valparna ut, dels på gräsmattan utanför eller så lastade jag in kompostgaller, hundar och valpar och hälsade på vänner som hade gräsmatta.

Nu när jag har hus kan dom få gapa bäst dom vill :)
Och jag har egen tomt! 
Och massor av skog och ängsmark runtomkring så vi kan gå på upptäcktsfärder tillsammans, hoppas det blir en fin och färgsprakande höst.

Så underbart det är att vara husägare! Ska se till att ta lite kort nu när det blommar som mest. Dock har jag en note to myself: Ela, det kommer krylla av "mördarsniglar" nästa år med, var då beredd på att plocka dom innan dom kryllar! Och gör nåt smart med jordgubbslandet ;)

Sen tycker jag alla klagar på vädret hela tiden, det enda jobbiga med vädret är att det är ett jäkla gnäll hela tiden. Vädret i sig är det inget större fel på. Det är väl som svensk sommar brukar vara? I veckan åkte jag och hälsade på Linda på kennel Partax för att fika och fota hennes valpar från sin senaste kull med Parson Russel terriervalpar, 4 goa tjocka, trevliga och snygga rackare som nästan var 8 veckor gamla. Gud så käckt med 4 valpar, dessutom med fördelningen 1+3 (Kan inte du oxå få det Jippan?). Valparna var bedårande och tiden gick som alltid alldeles för fort! Efter det åkte jag till Orust för att träffa Orust brudarna och köpa tavelramar då jag framkallat och förstorat lite kort på vovvarna. Vi träffades på Göksäter, även kallat för Orusts egna Ullared =)

Så är det åter "projekt ommålning" i farten, det är just nu vardagsrummet som får sig en omgång, dock blev jag lite paff när färgen inte alls var smutsvit utan grå, hmm det var ju inte enligt planen MEN har ju bestämt att det ändå är bättre än det gula nyansen så gråish it is (on its way, anyway).
Kommer ett kort på det färdiga resultatet på mpndag hoppas jag att jag kan lova för imorn SKA jag se till att vara färdig.punkt.

Slutligen en bild på en söt men inte välkommen gäst som stod utanför fönstret härom dagen... 
Jag ropade ut genom fönstret: Om du vill dö så kan du väl leka på 172an istället!!! 
Elakt kanske, fast jag menade det ju inte ordagrant, bara att jag inte vill ha några rådjur på min tomt, helst inte inom synhåll från min tomt heller :)

2 kommentarer:

cattis o råttorna sa...

Jippiii valpar ååh va spännande!! Ja måste ta mig i kragen o komma förbi dig en sväng snart, måste få se fina Jippan o ditt hus som står i blom... Ja tror det blir jätte bra med grå färg på väggarna. Det är så underbart med ett eget hus I do agree! :)

Kram på er

Sofie sa...

Härligt att du nu är säker. En spännade tid går du till mötes