måndag 28 januari 2008

Ögonlysning & utstryk.

I Lördags åkte jag och Nota till Orust för jag vill att hon ska vara ögonlyst nu innan parning.
Vi var hos Åsa Iletorp (kennel Ingmos, labradorer) och det var ett 30 tal hundar där för att bli ögonlysta av veterinär Eva Gustavsson. Uppvuxen med flattar som jag är så tycker jag att det är lika bra att ögonlysa avelsdjur för att minska risken för att oönskade ögonsjukdomar sprids utan vår vetskap.
Jag fick en liten flaska vars innehåll skulle droppas (1 droppe) i notans ögon, denna gör att pupillen inte drar ihop sig sen när hon ska lysa henne i ögat, med andra ord, hade man inte haft i denna så hade man inte sett så mycket :)
Stackars lilla Nota såg ganska påtänd ut när dropparna gjorde sin verkan...
Allt såg bara bra ut i notans ögon, främst kollar man efter katarakt och PRA.

Mamma Mione med Notas syskon!

Och idag Måndag åkte vi till Dingle veterinär station för att göra ett vaginalutstryk. Detta för att jag vill känna mig säkrare på vart i löpet Nota befinner sig. Lilla Nota tyckte inte att detta var särskilt nödvändigt och har gått och surat på mig nu resten av dan sen vi var där :) surpotta!
Vetrinären bekräftade mina misstankar om att det lutar åt parningsdax från tors-sön eller så och det var ju bra att veta, men jag skulle ju så klart vilja att han sa att det är dax för parning - en specifik dag, så är det ju med våra hundar, det är ingen exakt vetenskap...
Nu är det i alla fall gjort och om jag kände mig osäker så skulle jag höra av mig till dom igen. Tror jag får gå på dom klassiska tecknen dvs blodets färg och mängd samt om hon ställer upp sig.
Men det är ju såå spännande och efterlängtat så jag vill verkligen göra allt rätt!

Håll tummarna för oss =)

2 kommentarer:

Whippe sa...

Kan man egentligen säga att utstryket inte var värt något? För detta visste du ju redan?

Teija och tess sa...

Hej Mikaela!
Var roligt att det nu ska bli en kull. Hoppas att det går bra. Vi kanske ses på någon utställning framöver. Hälsningar Helen.

http://hem.bredband.net/helenla/