söndag 24 maj 2009

Rally tävling

Ingelis och Nova.

Igår åkte Ingelis med Nova och jag med Nota till Karlstad för att tävla i rallylydnad! Det är ju ganska få rally tävlingar än så länge så man får passa på när tillfälle bjuds. Notas och mitt mål för dagen att få 170 poäng/200 p (ungefär samma som en pinne i agility), för med tanke på att vi inte har tränat rally på jättelänge så tycktes det vara ett bra mål. Ingelis är tävlingsmänniska ut i finger spetsarna så jag vet inte vad deras mål var, vinna allt kanske? ;-)

Ingelis och Nova.

Tävlingen hölls i samband med karlstads brukshundsklubb utställning så det var mycket publik! Det var en tävling på fm och en på em. Ingelis och Nova startade i klass 1 på fm och det såg kanon bra ut!!! Och det gick herrejösses fort oxå! Det visade sig senare till Ingelis förtret att om dom inte hade missat 2 skyltar (missar man en skylt eller utför ett moment fel så blir man diskad) så hade dom haft full pott på 200 poäng (och vunnit fm tävlingen)!
Jag var ensam om att starta i klass 2 och oh my god så seg Nota var! Inte engagerad för 5 öre... Vi kom i mål med 4 sekunder till godo och fick 181 poäng så jag var nöjd ändå =)

Nota som sengångaren Sid =)
Nöjd med sin insats!

På em så hade Ingelis bannat sig själv tillräckligt för förmiddagens miss så hon och Nova gjorde ännu en kanon insats på banan som resulterade i 195 poäng och därmed uppflyttad till klass 2. GRATTIS! Tror dom hade snabbast tid och hamnade på en hedrande 2a plats!
Nota och jag hade fått en konkurrent i klass 2 i form av Madde (vi gick rallyinstruktörsutbildningen ihop) och hennes Eurasier Cactus. Trots mina tappra försök att tagga kära Nota så tändes ingen gnista i henne, vi fick iofs 183 poäng men blev diskade pga attt tiden gick ut. Men jag är ändå stolt över min sengångare för vi utförde faktiskt alla moment och det är inte dåligt med tanke på att vi bara har tränat för klass 2 vid 4 tillfällen =).

Jag och Ingelis hade en trevlig dag och tackar arrangörerna för superbra anordnad tävling!

Detta är en blue fawn? Kelpie valp, störtskön!

3 kommentarer:

Ingelis sa...

En liten rättelse. Hrmf en tredje plats

Ingelis sa...

Glömde säga tack för en jättego dag. Och ett grattis till våra duktiga hundar.

Elin sa...

Skoj att det gick så bra fast ni inte tränat! Duktiga ni är!