tisdag 12 maj 2009

träning å kursavslutning

Igår blev det litet infall som ledde till träning på Lilla edets brukshundsklubb tillsammans med Ina å Mindi & Lin å Ia! Jag tänkte bara åka med för att titta på deras träning med olika grundfärdigheter (tallkottar) men sen blev jag själv såpass motiverad å visste vad jag ville göra så Våga å Nota oxå fick lite träning. Ina å Lin går en klicker tränar utbildning (canis) så det är guld värt att tjyvkika på dom, det är väldigt intressant och jag hoppas att det en dag kan bli "sanning" för en annan oxå så att man blir duktig på att träna hund för då tror jag faktiskt att man kan få det gå på räls oavsett ras eller egenskaper. Practise makes perfect (eller var det "perfekt träning ger färdighet"?)
När jag plockade ut Våga så hade det börjat komma folk till klubben, dom skulle ha kurs, så det blev mycket störning för henne med ny plats, folk å ljud men hon klarade helt okej att koncentrera sig. Vi provade apporteringen igen och ska nu försöka höja kriterierna till att inte behöva kasta apporten utan se om jag kan vänta ut henne och börja om från början i gripandet fast nu med mindre retning (iom apporten inte längre kastas). Tog även ligg och stå under baklänges march och det går framåt! Provade även fritt följ, har ju inte plockat ut det på planen än men ska nu sakta försöka å jag måste vara asnoga med mina kriterier, ska jag träna att hon kommer upp i position eller att hålla position *icke att glömma!* Ska även försöka shejpa fram starter för att göra det lättare för henne.
Ska säga att Våga har varit ett mycket intressant och givande "projekt" i att i minsta möjliga mån "lära" henne henne något utan låtit henne komma underfund med hur hon ska få sin belöning. Å mycket bra (tror jag) att det bara var fart å fläkt första året för att få snabbhet samt att hon inte är rädd för att göra fel, det blir bättre tryck i hennes utföranden.

Våga i ett av sina självbelönande ärevarv =)
She likes!!!

Gällande Nota så tror jag att vi helt släpper tankar på lydnad/bruks i år och riktar in oss på att träna tallkottar och RALLY! Ska vara tävling i Karlstad å funderar på att anmäla... Men jag har hört att det kan vara bra att träna innan? =) Så därför tog jag ut Nota å Ina läste skyltarna för mig från klass 1-champion. Vi hade varierande framgång på momenten men jag blir så glad när hela Notas attityd förändras, hon blir faktiskt på G! Vi hade vårat längsta fria följ, med vilje, i världshistorien det var säkert 5-6 steg å det var BRA!!! Ska träna mycket finger target å försöka bygga upp uthållighet i att följa med å belöna upp henne på planen så förväntan blir bättre. Tänk om vi kunde bli uppflyttade till klass 3, det hade varit häftigt!

Nota i höstas då ligg inte var en favorit men det är det verkligen nu!
Glömde att jag oxå har gett mig själv i läxa att försöka få henne uppskatta lek mer så vi har fler belönings varianter.

Idag hade vi kursavslutning på allmän lydnads kursen i Lysekil, det är alltid lite vemodigt när kurserna tar slut, man har ju precis börjat känna varandra ordentligt och hundarna har börjat bli varma i "kläderna". Vi träffades hemma hos en av kursarna då dom hade lite mark runt knuten som kunde användas till spår. Å jag blir så glad när man ser hur glada hundarna blir när dom får jobba med näsan, it´s what they are born to do! Alla vovvarna hittade så klart sin husse/matte! Efter spår så hade grillen blivit tänd och korvar grillade, vilken service! Hundarna på kursen har alla gjort stora framsteg på olika områden tack vare duktiga hussar/mattar och det värmer en instruktörs hjärta och ger verkligen lön för mödan. Hoppas ni inte glömmer att upprätthålla den viktiga kontakten med era hundar å glöm inte heller att även era hundar vill ha lön ;-) Tack för den fina blomman!

4 kommentarer:

Susanne Lindström sa...

Vilken underbar bild på Våga i full fart!

Elin sa...

Ha ha glad med snällmössan på! Nu har nätet fungerat en stund så jag har lyckats uppdatera...

Elin sa...

Han är kanon just nu... han är ju inte anmäld till nån utställning förrän i juni =) dessutom är korv en mycket god retning...

Ina sa...

Du är inte självupptagen min vän=) Finns alltid här! Ja, det var lite smått otrevligt att läsa. Gick in nu igen och det står fortfarande så, så kl tio skall ja ringa dem igen. Undra va som händer med resultat som kommer in. Stämmer ju inte riktigt för dem då:P "träning ger inte färdighet, perfekt träning ger färdighet"... så tror jag det var=) Ha en toppen helg ni osså. Hörs säkerligen under tiden. Man skall inte hoppas på så mycke inför lördag. Nu är det ingen KK utställning serru:P Kramiz