torsdag 21 maj 2009

Toppen tränining!

Igår em/kvällen åkte jag till klubben med alla 4 vovvarna för lite träning. Det tar lite tid att träna med allihop samt att man ska hinna med att prata med allt gott folk på klubben och titta på när andra tränar. Jag kände mig inte alls på humör när jag tog ut Nota för Rally träning men säkert var det min "whatever" attityd som gjorde att det gick som på räls. Vi hade skoj och det mesta funkade fint. Bara för att det gick så bra så körde jag inte fler pass med Notisen utan fick nöja mig med att det gått bra.
Sen fick tant Ebba komma för även om det är slarvigt och inte särskilt snyggt så tycker hon att det är så roligt att få jobba! Vi gjorde lydnadsklass 1 och var nöjda med varann =)
Efter det så fick Jippie komma ut och sitta och titta på när folket började komma för Onsdagsträningen. Hon kan vara lite "moff-ig" på hundar hemma på promenaderna men på klubben går det bra! Sen satt vi och tränade passivitet, fast det behövs väl inte med min älskade Valium-Jippie. Nota´s Crew Invidia, invidia betyder egentligen avund men i frökens fall så tror jag att hon skulle hetat något i stil med klarar mig bäst själv, själv är bästa dräng eller något sånt. Hon är verkligen stark i sig själv och håller sig på en nivå som hela tiden känns lagom, dock inte för att träna lydnad men det kanske inte heller är hennes grej? Jag tog ut henne på planen för en pytte stund av jakt och bus på planen för att börja bygga upp en förväntan. Senare var även Ina snäll och hjälpte oss med valpinkallningar (tack!).
Till slut fick nyblivna championen Våga komma ut och göra något. Hade tänkt att börja med fria följet dels att klicka upp det i rörelse samt att kanske börja med starter. Ina var snabb på att säga åt mig att börja med starterna och det tackar vi för! Började med att klicka för ögonkontakt, sen få in henne i position vid sidan och klicka henne för ögonkontakt där för att sen prova en framåt lutning och se om hon var med på den och till sist ett par steg framåt =) Och jag var totalt överlycklig för det gick så fantastiskt bra!!! Älskade Våga gick bättre än någon annan hund jag gått med (inklusive flatten Ebba). Provade sen även att gå och göra helt om och vändningar på stället där Ina klickade åt mig, åt höger gick bra och vänster sådär. Sicken jäkla fräck vovve hon är lilla Ågisen =) Efter detta var vi nöjda allihop! Jag märker att jag får köra kortare/färre pass per hund om jag ska träna flera samma dag för annars kokar min hjärna, men detta blev en alldeles toppen dag!

Nu har vi även planerat för rakbanan i Dingle träningen drar igång nästa onsdag =)
För mer info gå in på den påbörjade sidan www.whippetrace.webs.com

1 kommentar:

Ina sa...

Du e så duktig så!!!